Omapiha

Miten rakentaa mäkiauto?

Oletko sattunut näkemään Mustankorkean syksyllä julkaistun Biokaasu-mainoksen? Videolla ajellaan paitsi biokaasuautolla, myös mäkiautolla. Mäkiautolla tarkoitetaan siis sellaista menopeliä, joka ei kulkeakseen tarvitse moottoria lainkaan, vaan kulkee eteenpäin painovoiman antaessa vauhtia alamäessä. Toisinaan mäkiautot toimivat hyvin myös mielikuvituksen voimalla liikkumatta mihinkään suuntaan.

Mäkiauton rakentamisessa vain mielikuvitus on rajana ja hyviä rakennustarpeita saattaa löytyä niistä asioista, joille ei enää muuta käyttöä ole. Tässä muutama vinkki mistä sopivia mäkiauton osia voi syntyä:

Runko ja pohja

Tukeva runko on koko mäkiauton perusta ja siksi ensiarvoisen tärkeä tehdä huolellisesti. Hyvä runko syntyy tukevasta lankusta, kuten vaikkapa “kakkosnelosesta”.  Meidän mäkiautossamme lankkupohjan päälle ohjaamoksi löytyi vanha puinen varastolaatikko, jonka kiinnitimme pohjaan ruuveilla.

Konepelti ja valot

Jos tahdot mäkiautostasi vielä enemmän auton mallisen, kokeilepa rakentaa siihen konepelti. Meidän mäkiautossamme konepelti syntyi sahaamalla kaksi samanmuotoista liimalevyn palasta halutun muotoisiksi ja laittamalla ne etu- ja takareunoiksi. Kostuttamalla ja lämmittämällä ohutta vaneria saimme sen taivutettua haluttuun pyöreään muotoon. Etulampuiksi löytyi vanhat pyörän lamput. Ei niissä valot pala, mutta näyttävät kivalta.

Renkaat

Löytyykö vintiltä vanhat lastenrattaat? Niistäpä saatkin mainiot renkaat mäkiautoon. Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei lastenrattaiden renkaita ole suunniteltu kestämään aikuisten mäkiautoilijoiden painoa.

Ratti

Ratin voi askarrella esimerkiksi muovisesta sangon kannesta tai sahaamalla puusta. Jos ratin taakse haluaa pienen korokkeen, syntyy se kätevästi vaikka tyhjästä säilykepurkista.

Me satuimme löytämään epäkuntoisen pelikonsolin rattiohjaimen, joka istui ratiksi suoraan jalustansa kera.

Jos ratilla haluaa oikeasti kääntää eturenkaita, vaatii se enemmän rakentelua, joten katsotaan sitä joku toinen kerta. Muistathan, että ennen kuin todella lähdet mäkiautoasi loivaan alamäkeen testaamaan, on renkaiden syytä kyllä kääntyä ja ohjauksen pelata moitteettomasti.

Turvallisuus

Mäkiautoilun pitää olla hauskaa ja ennen muuta turvallista. Muistathan siis, että nikkaroit ja koeajat omalla vastuullasi! Jos apumekaanikkoina tai kuskeina on lapsia, on aikuisen asia huolehtia, ettei vahinkoja pääse tapahtumaan. Itse rakennetusta autosta riittää pienimmille iloa, vaikka se olisi pysyvästi parkissa.

Hauskoja tuunaushetkiä!