Vuonna 2023 jatkoimme palvelujemme ja toimintamme kehittämistä. Lisäksi vuosi toi mukanaan muutosneuvottelut, joilla oli henkilöstövaikutuksia. Neuvotteluissa kävimme läpi kaikki toimintomme ja opettelimme niiden jälkeen uudenlaista arkea.

Vuosi 2023

Vuosi 2023 oli Mustankorkean 26. toimintavuosi. Alkuvuosi alkoi jätekuljetusten osalta haasteilla, kun kuljetuskumppanimme hakeutui konkurssiin ja kuljetusalalla oli lakkoja. Tilanne kuitenkin normalisoitui ensimmäisen kvartaalin jälkeen. Maaliskuussa julkaisimme uudet nettisivut ja huhtikuussa avasimme uudistetun lajittelupihan.

Syksyllä Mustankorkealla pidettiin Mustankorkean historian ensimmäiset muutosneuvottelut, joilla oli henkilövaikutuksia. Loppuvuonna opettelimme arkea uudenlaisessa organisaatiossa. Kaikkien muutosten keskellä kehitimme sisäistä raportointiamme ja tietoturvaamme sekä otimme käyttöön uusia järjestelmiä muun muassa asiakastietojen käsittelyyn sekä turvallisuushavaintojen tekemiseen.

Avainluvut

19,0 M€

Mustankorkea Oy:n liikevaihto

2022: 18,3

1,15 M€

Mustankorkea Oy:n liiketulos

2022: 1,08

henkilöstömäärä (vakituiset)

2022: 44

asiakkaitamme ovat kaikki alueemme asukkaat

2022: 178 000

lähetetyt laskut vuonna 2023

2022: 156 500

1,5

miljoonaa jäteastian tyhjennystä

2022: 1,5

Toimitusjohtajan katsaus

Toimitusjohtajamme Esko Martikainen summaa vuotta 2023. Muistatko vielä mikä jätelaji tuli uutena lajiteltavaksi vuonna 2023? Entä luitko mitä löytyi asukkaiden sekajätepusseista, kun opiskelijat tutkivat niitä. Ja mahtuipa vuoteen vielä kuljetuskumppanin konkurssikin sekä hiilijalanjäljen laskenta.

Hallitus

Ryhmäkuvassa on neljä miestä ja kolme naista. Osa istuu sohvalla, osa seisoo sohvan takana.
Ylhäällä vasemmalla hallituksen kokouksiin osallistuva controller Vesa Voutilainen. Mustankorkean hallitukseen kuuluvat: Heidi Hakkarainen (ylh. 2. vas.), Susanna Paananen, Henna-Riikka Markkio, Mikko Akselin (alh. vas.), Tarmo Pekonen ja Markku Lamberg.

Mustankorkean hallitus koostuu omistajakuntien edustajista. Nykyinen hallitus on aloittanut toimintansa lokakuussa 2021. Hallituksen toimikausi on nelivuotinen.

• Henna-Riikka Markkio, puheenjohtaja, Jyväskylä
  • Markku Lamberg, varapuheenjohtaja, Jyväskylä
  • Mikko Akselin, Jyväskylä
  • Tarmo Pekonen, Laukaa
  • Susanna Paananen, Muurame
  • Heidi Hakkarainen, Toivakka

Kokouksiin osallistuu myös controller Vesa Voutilainen Jyväskylän kaupungin edustajana, toimien yhteyshenkilönä kaupungin ja Mustankorkean välillä.

“Hallituksen katse on ollut vuonna 2023 vakaasti tulevaisuudessa. Olemme käsitelleet ja arvioineet erilaisia skenaarioita, joiden myötävaikutuksella olemme tehneet valintoja ja päätöksiä, sekä ottaneet harkittuja koko konsernia koskevia steppejä. Kesällä 2023 teimme myös benchmarking- ja ekskursiomatkan Saksaan yhdessä johtoryhmän kanssa. Muiden toimintaan tutustuminen auttaa näkemään erilaisia mahdollisuuksia ja tunnistamaan omia vahvuuksia sekä heikkouksia. Jälleen kerran sopivan haastava ja ennen kaikkea mielenkiintoinen vuosi.”

Henna-Riikka Markkio, hallituksen puheenjohtaja

Johtoryhmä

Ryhmäkuvassa on kolme naista ja kolme miestä. Porukka seisoo ulkona, taustalla näkyy vihreä toimistorakennus ja havupuuta.
Mustankorkean johtoryhmään kuuluvat Mari Rautio (vas.), Esko Martikainen, Piia Aho, Antti Anhava, Tiina Pakarinen ja Jorma Palmu.

Johtoryhmä huolehtii siitä, että Mustankorkean sisällä asiat toimivat. Johtoryhmässä on edustus monipuolisesti koko organisaatiosta.

• Esko Martikainen, toimitusjohtaja
  • Piia Aho, viestintä- ja asiakkuuspäällikkö
  • Antti Anhava, logistiikkapäällikkö
  • Tiina Pakarinen, talous- ja hallintopäällikkö
  • Jorma Palmu, yksikön päällikkö
  • Mari Rautio, laatu-, turvallisuus- ja ympäristöpäällikkö

“Toimintamme on suunnitelmallista ja pitkäjänteistä. Lisäksi jätehuollon kehittämiseen kuuluu ennakkoluulottomuus. Olemme jätteiden kierrätyksen edelläkävijä ennen kaikkea biojätteiden jalostajana. Biojätteistä valmistetaan multatuotteita ja biokaasua, jolla ajavat myös jäteautot.”

Esko Martikainen, toimitusjohtaja

Mustankorkea-konserni

Mustankorkean jätekeskus sijaitsee lähes 70 hehtaarin alueella. Samalla tontilla toimii Mustankorkean lisäksi tytäryhtiö MKO Ympäristöpalvelut sekä Fortumin metalliterminaali.

Mustankorkea-konserniin kuuluvat emoyhtiö Mustankorkea Oy ja tytäryhtiö MKO Ympäristöpalvelut Oy. Emoyhtiö Mustankorkea on asukkaiden oma jäteyhtiö. Tehtäviämme ovat jätteiden keräys, vastaanotto, käsittely, hyödyntäminen ja jäteneuvonta. Tytäryhtiö MKO Ympäristöpalvelut Oy huolehtii yritysten jätteiden käsittelystä ja kierrätyksestä.

Mustankorkea Oy
MKO Ympäristöpalvelut Oy

Mustankorkean perustamisvuosi

Tytäryhtiö MKO Ympäristöpalvelut Oy:n perustamivuosi

Tytäryhtiö MKO Ympäristöpalveluiden toiminta alkoi

Omistajuus ja toimialue

Mustankorkea on kuntien sataprosenttisesti omistama jäteyhtiö.

Mustankorkea toimii neljän kunnan alueella: Jyväskylä, Laukaa, Muurame ja Toivakka

Jätekeskuksen kartta

Mustankorkea täytti 25 vuotta

Vuosi 2023 oli meille juhlavuosi. Mustankorkea täytti 25 vuotta ja alue 60 vuotta. Juhlavuonna muisteltiin matkaa kaatopaikasta jätekeskukseksi.

Tytäryhtiö MKO Ympäristöpalvelut Oy

Viisi oransseihin huomiovaatteisiin pukeutunutta ihmistä seisoo ja istuu oranssien jätelavojen ympärillä. Takana näkyy vihreää hallirakennusta.
MKO Ympäristöpalvelujen kokoonpano kesällä 2024: Satu Kärkkäinen (ylh. vas.), Jussi Vikkilä, Antti Leppäkorpi (alh. vas.), Aija Puttonen ja Heikki Leppänen, joka ei vielä ollut tytäryhtiöllä töissä vuonna 2023.

MKO Ympäristöpalvelut Oy tuottaa yrityksille asiantuntevia, luotettavia ja laadukkaita materiaalihallinnan palveluita, jotka parantavat kierrätysastetta ja mahdollistavat uusien kierrätyssäädösten toteutumisen. Tytäryhtiö on sataprosenttisesti emoyhtiö Mustankorkea Oy:n omistama. Asiakkaista suurin osa toimii rakentamisen, teollisuuden ja kaupan aloilla. MKO Ympäristöpalvelut on Keski-Suomen suurin yritysjätteiden käsittelijä ja kierrättäjä.

Vuosi 2023 oli MKO Ympäristöpalveluilla muutosten täyteinen, ja sen sekä taloustilanteen vuoksi haastava. Tytäryhtiö alkoi rakentamaan uutta strategiaansa vuonna 2023 ja se otettiin käyttöön tammikuussa 2024. Sen mukaan asiakaslähtöisyys yhdistettynä luotettaviin, asiantunteviin ja laadukkaisiin palveluihin sekä ajantasaiseen osaamiseen ja teknologiaan varmistavat jatkossakin menestymisen markkinaehtoisessa kilpailussa. Yksi MKO Ympäristöpalveluiden valttikorteista korkean kierrätysasteen saavuttamisessa on se, että puhdas sekä käsitelty puu hyödynnetään Mustankorkealla osana mullan valmistuksen prosessia – sitä ei siis polteta.

Avainluvut

4,0 M€

MKO Ympäristöpalvelut Oy:n liikevaihto

2022: 4,2

vakituista työntekijää

2022: 5

tonnia käsiteltyä jätettä

2022: 74 000

“Suomessa lainsäädäntö asettaa rakentamisen jätteille 70 prosentin kierräysastetavoitteen. Meidän avullamme tavoite saavutetaan sekä saadaan kustannussäästöjä, kun jätteiden syntypaikkalajittelu suunnitellaan huolella. Esimerksiksi asiakkaistamme Muuramen monitoimitalon uudistushankkeessa päästiin peräti 86 prosentin kierrätysasteeseen ja Jyväskylän HopLopissa 81 prosenttiin.”

Antti Leppäkorpi, toimitusjohtaja, MKO Ympäristöpalvelut Oy
Valkoinen kypärä päässä oleva mies katsoo nauraen kameraan. Taustalla näkyy puujätettä.

MKO Ympäristöpalveluiden vuosi

Antti Leppäkorpi toimitusjohtajaksi

Antti Leppäkorpi aloitti MKO Ympäristöpalveluiden toimitusjohtajana lokakuussa 2023. Hänellä on vahva yrittäjä- ja johtajakokemus.

Mies seisoo isolla asfalttimurskevuorella. Hänellä on päällään oranssi huomioliivi ja häntä hymyilyttää.

Asfalttimurskeen myynti alkoi

MKO Ympäristöpalvelut aloitti asfalttimurskeen myynnin kesällä 2023. Asfalttimurske on uusiomateriaali, jota käytetään luonnon kiviainesten tilalla.

Nainen katsoo kameraan ja hymyilee. Hänellä on päällään oranssi huomioliivi. Taustalla näkyy tietokoneen näyttö sekä kannettavan näyttö.

Satu Kärkkäinen myyntiin

Satu Kärkkäinen aloitti MKO Ympäristöpalveluiden myyntineuvottelijana maaliskuussa 2023. Tytäryhtiölle hän tuli kuluttajamyynnin puolelta.

Henkilöstö

Kaksi naista ja kaksi miestä seisoo huomiovaatteet päällä ja katsovat iloisesti kameraan.

Vuosi 2023 tarkoitti henkilöstölle monella tapaa muutoksia. Meitä työskenteli noin 44 vakituista henkilöä; osaajia asiakaspalvelussa, taloudessa, tietohallinnossa, viestinnässä, logistiikassa, laitos- ja tuotantotöissä, kunnossapidossa sekä ympäristön, laadun ja turvallisuuden parissa. Ikävä kyllä jouduimme käymään vuonna 2023 Mustankorkean ensimmäiset muutosneuvottelut, jotka johtivat irtisanomisiin.

Vuosi toikin mukanaan muutoksia niin toiminnoissa kuin toimintapojen kehittämisessä. Muutosta on rakennettu yhdessä koko organisaation voimin ja tiimien välillä on vahvistettu yhteistyötä entisestään. Kaikki ovat tehneet valtavan hyvää työtä – ihmisten ammattitaito ja joustavuus ovat Mustankorkealla huippuluokkaa. Ne varmistavat organisaation tehokkaan toiminnan ja uudistumiskyvyn.

Henkilöstömäärä

toimihenkilöä

työntekijää

= yli 50

työllistettyä henkilöä vuoden 2023 aikana, kun määräaikaiset ja kausityöntekijät lasketaan mukaan

”Henkilöstömäärämme on kasvanut viime vuosina koko ajan, koska toimintammekin on laajentunut. Laukaan pienjäteasema aloitti uutena toimipisteenä vuonna 2021, minkä lisäksi jätekuljetuksia on tullut lisää Laukaan ja Toivakan myötä. Myös biokaasulaitoksemme aloitti toimintansa vuonna 2017. Kaikki nämä ovat lisänneet henkilöstömääräämme.”

Esko Martikainen, toimitusjohtaja
Graafi, joka näyttää henkilöstömäärän kehityksen vuosien 2017 ja 2023 välillä. Kaavion mukaan henkilöstömäärä on noussut, mutta pysynyt samana vuodet 2022 ja 2023.
Oranssilla trukilla on kyydissä harmaa iso metallinen laatikko. Kuljettajana on pitkähiuksinen nainen, jonka kasvoja ei näy.

Muutosneuvotteluissa irtisanottiin seitsemän henkilöä

Muutosneuvottelut olivat Mustankorkealla ensimmäiset, joilla oli henkilöstövaikutuksia. Ne pidettiin syyskuussa 2023 ja käytiin läpi tiiviisti parissa viikossa. Miten muutosneuvottelut sujuivat ja miten ne ovat Mustankorkean arjessa näkyneet?

Vuonna 2023 toimihenkilömme jatkoivat työskentelyä hybridimallin mukaisesti ja toimistomme Tourulassa palveli fyysisesti paikan päällä kahtena päivänä viikossa. Myös työntekijöiden perehdyttämiseen on satsattu viime vuosina ja vuonna 2023 valmistuikin esiperehdytysmateriaali, johon tehtiin myös haastatteluvideoita.

Lisäksi Mustankorkealla otettiin organisaation sisäiseen käyttöön Keskuskauppakamarin ilmoituskanava-palvelu Whistleblow. Sen kautta on mahdollista tehdä ilmoituksia havaitsemistaan väärinkäytöksistä ja epäkohdista. Palvelun käyttöä edellyttää Euroopan unionin ilmoittajansuojelulaki.

“Mustankorkealla suhtaudutaan myönteisesti itsensä kehittämiseen ja kouluttautumiseen. Vuonna 2023 henkilöstömme kouluttautui yhteensä lähes 400 tuntia.”

Taira Matilainen, henkilöstöpäällikkö

Organisaatio

Johtamista, koulutusta ja yhteistyötä

Motivoitunut henkilöstö on yksi Mustankorkean strategian viidestä tavoitteesta. Yhtenä osana tähän kuuluu hyvä johtaminen, sen jatkuva kehittäminen ja mittaaminen. Mustankorkealla johtamista kehitetään esimerkiksi Päällikköpäivillä. Meillä myös rohkaistaan henkilöstöä kouluttautumaan sekä tehdään yhteistyötä monenlaisten oppilaitosten kanssa. Opinnäytetöitä tehdään meille vuosittain eri aiheista etenkin jätekeskuksen tuotantoon. Otamme myös mielellämme työharjoittelijoita.
Kaksi naistaa istuu vierekkäin ja nauraa. Etualalla näkyy sivusta naisen kasvoja ja takaa miehen selkää. Ihmiset ovat pitämässä palaveria neuvotteluhuoneessa.

Päällikköpäivillä kehitetään parempaa johtamista

Johtamisella on iso merkitys nykypäivän työelämässä. Mustankorkealla johtamista kehitetään esimerkiksi pari kertaa vuodessa pidettävillä Päällikköpäivillä.

Mies on laittamassa biojätepussia keräysastiaan.

Opinnäytetyö biohiilen valmistuksesta mädätysjäännöksestä

Mustankorkean asiakaspalvelussa työskentelevä Sampsa Muhonen selvitti opinnäytetyössään voisiko biokaasulaitoksen mädätysjäännöksestä saada biohiiltä.

Nuori ja hieman vanhempi mies seisovat huomiovaatteet päällään talvisessa ympäristössä. Takana näkyy biokaasulaitos.

Kädentaitojen oppimista työharjoittelussa

Kädentöitä vaativat ammatit oppii vain tekemällä, joten onneksi on työharjoittelut! Samuel Mäki-Puhtila oli sähkö- ja automaatioalan harjoittelussa.

Töissä Mustiksella

Kuntaomisteinen jäteyhtiö. Mitä se tekee ja keitä siellä on töissä? Töissä Mustiksella -sarjassamme esittelemme mustankorkealaisia ja kerromme, mitä meillä Mustankorkealla oikein tehdään.

Asiakaspalvelu ja viestintä

Mies videokuvaa ja nainen haastattelee eskari-ikäisiä lapsia
YLE Jyväskylä haastatteli muuramelaisia eskarilaisia alueuutisiin talvella 2023.

Palvelemme Jyväskylän, Laukaan, Muuramen ja Toivakan alueilla 179 500 asukastamme vauvasta vaariin. Meidän kanssamme voi asioida useissa eri kanavissa: nettisivujen sähköisessä asioinnissa, puhelimitse, sähköpostilla tai chatin kautta. Myös viestintämme on monikanavaista. Vuonna 2023 otimme käyttöömme uudet nettisivut sekä sähköisen asiakastietojen hallintajärjestelmän.

Asiakaspalvelu

yhteydenottoa asiakaspalveluumme

2022: 34 600

asiakastyytyväisyytemme asteikolla 0–10

2022: 8,95

“Vuonna 2023 otimme käyttöömme uuden asiakastietojen hallintajärjestelmän, joka kokoaa yhteen asiakkaan yhteydenotot eri kanavista. Se auttaa palvelemaan asukasta entistä paremmin, kun järjestelmästä näkyvät myös hänen aiemmat yhteydenottonsa, olivatpa ne tulleet puhelimitse, sähköpostilla tai lomakkeella. Tällöin asian selvittely ei lähde liikkeelle nollasta.”

Leena Hattunen, asiakaspalveluesihenkilö

60 puhelua päivässä

Mustankorkean asiakaspalvelussa työskentelee auttavainen ja hyvällä asenteella varustettu viiden hengen porukka, kun mukaan lasketaan tiimin esihenkilö ja opintovapaalla oleva työkaveri. Kiireisinä viikkoina Mustankorkean asiakaspalveluun tulee puheluita lähes 300 eli 60 puhelua päivässä. Niiden lisäksi asiakaspalvelussa vastataan sähköisiin yhteydenottoihin. Yleensä asukkaat kyselevät omasta jätehuoltosopimuksestaan tai tulevista jäteastioiden tyhjennyksistä. Suuri osa käyttää myös sähköistä asiointiamme, joista myös huolehdimme asiakaspalvelussa.

Kierrätysvalmennus

kierrätysvalmennuksella tavoitettua asiakasta

2022: 7 500

neuvontatilaisuutta

2022: 240

“Siksi pitää lajitella, ettei roskat mene eläinten suuhun ja maapallo ei voi pahasti.”

Oula Ryhänen, esikoululainen eskarikierroksella vuonna 2023
Pieni poika tuulettaa kädet ilmassa ja hymyilee kameralle. Takana näkyy jumppasalin puolapuita.

Kierrätysvalmennusta kustannetaan kaikkia asukkaita ja mökkiläisiä koskevalla jätehuollon perusmaksulla, mikä on ollut käytössä Mustankorkealla vuodesta 2019 saakka. Perusmaksulla tuotetaan myös muita jätehuoltopalveluita, kuten vaarallisten jätteiden keräystä ja käsittelyä sekä hyötyjätepisteitä.

Viestintäkanavat

nettisivujemme yksittäiset kävijät vuoden aikana

2022: 156 000

4,5

miljoonaa kohtaamista sosiaalisessa mediassa

2022: 2,4

46,3

uutiskirjeiden avausprosentti

2022: 45,3

“Asiakaspalvelussa ja viestinnässä annetaan asukkaille jatkuvasti lajitteluneuvontaa. Nettisivuille tehdään artikkeleita aiheista, jotka asukkaita eniten mietityttävät, ja niitä nostetaan myös uutiskirjeisiin. Uutiskirjeitämme luetaan hyvin – korkeimmillaan avausprosentti oli 62. Välillä mukana on myös kevyempää sisältöä. Kesällä 2023 julkaistu artikkeli mansikan kantojen hyödyntämisestä pomppasi yhdeksi nettisivujen luetuimmista ja haetuimmista artikkeleista.”

Päivi Peltola, viestinnän asiantuntija
Nainen katsoo kameraan ja hymyilee. Taustalla näkyy punatiilistä rakennusta.

Muistatko nämä vuodelta 2023?

Kaksi naista pomppaa ilmaan innoissaan

Uudet nettisivut julkaistiin

Viestinnässä vuoden suurin ponnistus oli uusien nettisivujen julkaisu maaliskuussa 2023. Nettisivut saivat uuden selkeän rakenteen sekä sisällöt.

Nainen hymyilee kameralle, taustalla näkyy talvinen Kivääritehdas

Nettisivut englannin kielellä

Joulukuussa Mustankorkean nettisivuista julkaistiin osa englannin kielellä. Sivut käänsi Jaana Göös asiakaspalvelustamme. Nyt myös sähköinen asiointi onnistuu enkuksi!

Lapset pullistelevat "kierrätyslihaksia" kierrätysastioiden edessä

Eskarilaiset opettelevat lajittelua

Älli ja Into vierailevat joka vuosi lähes jokaisessa Mustankorkean toimialueen päiväkodissa. Innostava vierailu saa lapset osallistumaan ja viemään kierrätystietoutta myös koteihin.

Nainen oranssissa hupparissa messuosastolla, taustalla nuori mies vihreässä hupparissa

Ilmaista kierrätysvalmennusta

Kierrätyskoutsi on Mustankorkean asiakaspalvelija ja kierrätyksen asiantuntija, joka antaa asukkaille ilmaista kierrätysvalmennusta. Kierrätysvalmennuksemme tavoitti 9 100 asukasta!

Etualalla näkyy lamppu ja taustalla oranssia hehkua mustan keskellä.

Lamppujen lajittelu

Jäteneuvontaa tehdään Mustankorkealla joka päivä. Nettisivuille sisältöä tehdään aiheista, joista saamme usein kysymyksiä. Vuonna 2023 teimme laajan artikkelin lamppujen lajittelusta.

Kuljetukset ja palvelut

Vihreä Mustankorkean jäteauto on parkissa biokaasulaitoksen ovien edessä. On sateinen päivä ja vesilammikosta näkyy heijastus autosta.
Mustankorkean kuljetuskumppaneilla on 19 jäteautoa, jotka huolehtivat Jyväskylän, Laukaan, Muuramen ja Toivakan jäteastioiden tyhjennyksistä.

Mustankorkealla vuosi 2023 alkoi jätekuljetusten osalta haasteilla. Mustankorkean kuljetuskumppani Jätehuolto Laine Oy:n konkurssi helmikuussa ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n lakot helmi-maaliskuussa sekä joulukuussa vaikuttivat jäteastioiden tyhjennyksiin. Lakkoihin koetettiin varautua ajamalla jätereittejä etupainotteisesti sekä priorisoimalla jäteastioiden tyhjennyksiä. Lakko vaikutti myös Mustankorkean biokaasun tuotantoon. Maaliskuun loppupuolella jätereittejä ajettiin jo normaalisti ja joulukuun lakot vaikutukset olivat pienet.

Vuonna 2023 aloitimme lajittelupihan kehittämisen ja jatkamme sitä yhä. Toukokuun ilmainen puutarhajätteiden vastaanotto laajeni, kun uudeksi paikaksi otettiin mukaan Lievestuore. Lisäksi uutena jätelajina ryhdyttiin vastaanottamaan Mustankorkean lajittelupihalla ja Laukaan pienjäteasemalla muovipakkauksia. Lajittelupihamme oli myös ensimmäistä kertaa auki helatorstaina.

“Vuonna 2023 vaarallisten jätteiden keräys alkoi siirtyä yhä enemmän valvottuihin ja turvallisempiin vastaanottopisteisiin. Tämän vuoksi valvomattomia pisteitä poistettiin käytöstä. Muutoksen ansiosta myös kierrätysautomme kiersi vuonna 2023 syksyn lisäksi myös keväällä. Aiemmin kierrätysauto on ollut liikkeellä vain kerran vuodessa.”

Antti Anhava, logistiikkapäällikkö
Kauluspaita päällä oleva mies hymyilee ja katsoo kameraan.

1,5

miljoonaa tyhjennettyä jäteastiaa

2022: 1,5

hyötykeräyspistettä

2022: 112

apteekkia

2022: 21

Vaarallisen jätteen kierrätysauto

kierrätysauton kierrosta

2022: 1

pysähdyspaikkaa keväällä 2023

2022: –

pysähdyspaikkaa syksyllä 2023

2022: 28

Huomiovaatteissa oleva nainen viitelöi kääntymään vasemmalle.

Lajittelupiha uudistui

Mustankorkean lajittelupiha uudistui keväällä 2023, kun kotitalousasiakkaat ohjattiin uutta ajoreittiä pitkin suoraan lajittelupihalle. Aiemmin kotitalous- ja yritysasiakkaat asioivat kummatkin vaaka-aseman kautta, mutta uudistuksen jälkeen vaaka-asemalla asioi vain raskas liikenne. Samalla lajittelupihaa uudistettiin muutoinkin. Käteismaksu poistui ja käynti kuitataan helposti kortilla.

Asiakasmäärät

kävijämäärä Mustankorkean lajittelupihalla

kävijämäärä Laukaan pienjäteasemalla

“Olemme kehittäneet palveluitamme asiakaslähtöisemmiksi ja helpommin saavutettaviksi asiakastoiveiden mukaan. Vuonna 2023 kotitalousasiakkaiden asiointi siirrettiin suoraan lajittelupihalle, pois vaaka-asemalta kuorma-autojen seasta. Ajosuuntia ja kyltityksiä selkeyttämällä halusimme tehdä asioinnista myös helpompaa ja nopeampaa.”

Eveliina Kirmanen, palvelupäällikkö

Muistatko nämä vuodelta 2023?

Kaksi vihreää jäteastiaa, joissa violetit poistotekstiilin jätetarrat. Yläpuolella lukee kierrätyspisteen numero 31.

Poistotekstiilin keräys alkoi

Poistotekstiilien keräys alkoi Mustankorkealla loppuvuodesta 2023. Poistotekstiileihin kuuluvat rikkinäiset, mutta puhtaat vaatteet, esimerkiksi paidat, housut, hameet, takit, lakanat ja pyyhkeet. Poistotekstiilit pitää pakata huolellisesti muovipussiin. Poistokstiilejä vastaanotetaan maksutta Mustankorkean lajittelupihalla.

Silmälaispäinen nainen katsoo kameraan ja hymyilee. Taustalla näkyy vihreää luontoa.

Tekstiileille ennustettiin tuottajavastuuta

Uusin jätelaji, poistotekstiilit, puhuttivat vuonna 2023. Tekstiileille odotettiin Mustankorkealla tuottajavastuuta, mikä selkiyttäisi keräyksen järjestämistä ja ennen kaikkea maksamista jatkossa. Mustankorkea haastatteli ympäristöministeriön virkamiestä Sirje Sténiä aiheesta.

Nainen laittaa roskapussia biojäteastiaan, mies sekajätteisiin

Jätehuoltomääräykset uudistuivat

Vuoden 2023 lopussa uutisoitiin myös uudistuvista jätehuoltomääräyksistä. Esimerkiksi sekajäteastian tyhjennysväliä on jatkossa mahdollista pidentää tietyin edellytyksin jopa 12 viikoon. Lisäksi ulkona olevien biojätesäkkien käyttökielto jatkui ja muuttui pysyväksi. Kompostoinnissa taas kiellettiin lantaloiden ja vanhojen pakastimien käyttö.

Nuori nainen avaa kerrostaloa ovea. Kädessään hänellä on sekajätteen roskapussi sekä ämpäri, jossa lehtiä ja muuta paperia. Etualalla näkyy taloyhtiön pihalla oleva havupuu.

Jätemaksut yhtenäistyvät seka- ja biojätteellä

Jätemaksut yhtenäistyivät Jyväskylässä, Laukaassa, Muuramessa ja Toivakassa vuoden 2024 alussa. Asiasta päätti Jyväskylän seudun jätelautakunta vuoden 2023 lopussa. Muutos koski etenkin seka- ja biojäteastioiden tyhjennyksiä, joista asukkaat maksavat saman verran kunnasta riippumatta.

AKT:n lakko vaikutti jätekuljetuksiin

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n lakko koski myös osaa Mustankorkean jäteautoista ja vaikutti jätekuljetuksiin helmi-maaliskuussa 2023. Jossain vaiheessa rästissä oli 3000 seka- ja biojäteastiaa ja 4000 hyötyjäteastiaa. Tyhjennyksiä tehtiin pidennetyin työpäivin ja viikoin, jotta tilanne saatiin kirittyä.

Kuljetuskumppanin konkurssi

Mustankorkea valmistautui jätekuljetusten poikkeusjärjestelyihin, kun kuljetuskumppanimme Jätehuolto Laine Oy meni konkurssiin. Konkurssi vaikutti jäteastioiden tyhjennyksiin Muuramessa sekä Jyväskylän Halssilan, Jyskän ja Vaajakosken alueilla.

Jätteet ja tuotteet

Mies ohjaa isoa kouraa, joka nostelee lasin takana biojätteitä.

Vastaanotamme jätteitä jätekeskuksellamme Ronsuntaipaleentiellä sekä Laukaan pienjäteasemalla. Jätelajeista meille yksi tärkeimmistä on biojäte, jos mietitään sen merkitystä paikallisesti. Pääosa kodeista kerättävistä jätteistä käsitellään muualla, ainoastaan biojäte käsitellään meillä Mustankorkealla. Biojätteen jalostaminen biokaasuksi ja multatuotteiksi onkin ylpeydenaiheemme. Vuosi 2023 oli jälleen ennätyksellinen biokaasun myynnissä ja myös mullan myynti oli edellisvuosien tapaan hyvällä tasolla.

Hyötykäyttö ja jätemäärät

99,0 %

asukkaiden jätteiden hyötykäyttöaste eli materiaana tai energiana hyödynnettävä jäte

2022: 98,6

44 200 000

kiloa asukkaiden jätteitä

2022: 44 700 000

22 400 000

kiloa sekajätettä asukkailta kerättynä sekä lajittelupihalta = n. 32 x Jyväskylän AaltoAlvarin 50 metrin allas täytettynä

2022: 23 800 000

8 400 000

kiloa asukkaiden biojätteitä = n. 17 x Jyväskylän AaltoAlvarin 50 metrin allas täytettynä

2022: 8 600 000

Valkoiseen koko haalariin pukeutunut henkilö tutkii roskapusseja.

Sekajätetutkimuksesta tietoa asukkaiden lajittelusta

Keski-Suomen sekajätepussien sisältöä tutkittiin kesällä 2023 neljättä kertaa. Asiat ovat menneet eteenpäin, ja sekajätteessä on entistä vähemmän sellaista, mikä sinne ei kuulu. Verrattuna vuoden 2021 tutkimukseen, esimerkiksi biojätteen määrä sekajätteessä on vähentynyt. Työtä riittää kuitenkin yhä, sillä edelleen sekajätepussissa vain noin neljäsosa on varsinaista sekajätettä, ja ison osan pussin muusta sisällöstä olisi voinut kierrättää.

Tuotemyynti

kiloa myytyä biokaasua = n. 450 kertaa henkilöautolla maapallon ympäri ajettuna

2022: 823 000

45 000 000

kiloa myytyä multaa = n. 27 täysikokoista jalkapallokentällistä nurmikkoa

2022: 43 600 000

Graafi näyttää, miten paljon biokaasun myynti on kehittynyt vuosien 2017 ja 2023 välillä. Kasvu on ollut nopeaa.
Mullan myynnin tilastot, myytyjä kiloja vuodesta alkaen vuodesta 2005. Kasvua on ollut, mutta hieman epätasaista. Ennätysvuosi on 2020.

Tuotteemme

Tältä näytti biokaasun vuosi

Biojäte jalostetaan Mustankorkealla biokaasuksi, jota myytiin vuonna 2023 liikenteen polttoaineeksi. Mustankorkealla on kaksi tankkausasemaa; jätekeskuksella ja Seppälässä. Biokaasun osalta vuosi 2023 jatkoi samaa kasvu-uraa kuin edeltävätkin vuodet. Kasvua oli noin kymmenen prosenttia. Myös kysyntää oli samassa suhteessa kuin tuotantoa ja kaikki tuotettu kaasu saatiin myytyä.
Kuvassa on Mustankorkean työntekijöitä biokaasulaitoksella.

Biokaasulaitoksen vuosi 2023 pähkinänkuoressa

Vuosi 2023 oli biokaasulaitokselle vakaan kehityksen aikaa. Toimintavarmuutta parannettiin ja erilaisia kehittämistoimenpiteitä testattiin, jotta biokaasun tuotannosta saataisiin entistä tehokkaampaa ja vähäpäästöisempää.

Biokaasuauto on pysähtyneenä Mustankorkean jätekeskuksen tankkausasemalla. Myös pakettiautossa on biokaasun keltaiset tarrat. Sää on melko harmaa ja sateinen.

Tankkausasemille käyttöön lähimaksu

Mustankorkean biokaasun tankkausasemilla otettiin käyttöön lähimaksu marraskuussa 2023. Lähimaksu mahdollisti tankkaamisen ilman tunnuslukua. Uudet maksupäätteet myös lisäsivät toimintavarmuutta ja helpottivat huoltoa.

Kuvassa on Seppälän biokaasun tankkausasema.

Pätevyys kaasulaitteistojen asennus- ja huoltotoimiin

Biokaasulaitoksen laitospäällikkö Timo Kautto suoritti kesällä 2023 kaasulaitteiston asennus- ja huoltotoimintaan vaadittavan koulutuksen ja sai pätevyyden toimia yrityksen vastuuhenkilönä. Jatkossa korjaustyöt onnistuvat siis nopeammin.

Kokemuksia biokaasuautoilusta

Mullan huippuosaajat

Vuonna 2023 esittelimme kompostointilaitoksen huippuosaajia, jotka muuttavat biojätteestä saadun mädätteen mullaksi. Kerroimme myös, mistä tunnistaa laadukkaan mullan ja miten ruuan tähteistä tehdään tuotteita.

Kokemuksia mullasta

Mustankorkea valmistaa ja myy keskisuomalaista jätteestä valmistettua muhevaa multaa. Tarkasti tutkittua ja laatutarkkailtua multaamme menee niin kuluttajien, yritysten kuin organisaatioidenkin käyttöön. Suurin osa asukkaita hakee multaa peräkärryllä Omapiha Jyväskylästä ja Omapiha Laukaasta, minkä lisäksi multaa voi tilata myös suuria kuorma-autokuormia.

Ostimme mullan Mustankorkealta, koska se oli helppoa. Parasta oli, kun multaa ei tarvinnut itse lapioida kuomuttomaan peräkärryyn. Multa on valmistettu Mustankorkealla omista biojätteistämme, joten se on myös paikallista ja ekologista.”

Mira ja Petri Jutila, Omapihan asiakkaat
Keltatakkinen nainen ja musta takkinen parrakas mies katsovat kameraan. Etualalla näkyy kottikärry ja takana kasvihuone.

“Mustankorkean mullasta näkee jo katsomalla, että se ei ole höttöä, vaan siinä on riittävästi orgaanista ainetta. Mustankorkean mullassa raparperimme kasvoivat ranteen paksuisiksi.”

Enni Lundell, Omapihan asiakas
Nainen ja tyttö pitävät käsissään ranteen paksuisia raparpereja.

Ympäristö ja vastuullisuus

Huomiovaatteet päällä oleva nainen on ottamassa vesinäytteitä. Hänellä on edessään erilaisia pulloja ja sanko. On sateinen päivä.
Yhteistyökumppanimme Ramboll ottaa säännöllisesti vesinäytteitä jätekeskuksen alueella.

Meille Mustankorkealla on ollut aina tärkeää tuottaa palvelut laadukkaasti ja ympäristöarvot huomioiden. Meillä on sertifioidut laatu- ja ympäristöjärjestelmät ISO 9 001 ja ISO 14 001. Myös turvallisuus on osa vastuullisuutta – niin asiakkaidemme, yhteistyökumppaneidemme kuin henkilöstömmekin. Kehittämällä toimintaa, havainnoimalla toimintatapoja ja säännöllisillä turvallisuuskierroksilla varmistamme kaikille turvallisen työpaikan tänään ja huomenna.

“Ulkopuolinen arvioija Bureau Veritas tarkastaa järjestelmämme vuosittain. Auditoinnit perustuvat keskusteluihin ja tiettyjen kohteiden pistokoemaisiin tarkastuksiin. Toimintaa voi aina kehittää, eikä laadun parantamiseen ja ympäristön hyvinvoinnin edistämiseen tähtäävillä prosesseilla ole päätepistettä.”

Mari Rautio, laatu-, turvallisuus- ja ympäristöpäällikkö
Pyöräkuormaaja on ajamassa sisälle rakennukseen. Edessä lukee heijastavassa kyltissä "Läpikulku kielletty". Takana näkyy kasoja pilkottua puujätettä.

Turvallisuushavainnot auttavat meitä kehittymään

Vuonna 2023 otimme käyttöön Falcony-järjestelmän, jonka tarkoituksena on parantaa turvallisuuttamme entisestään. Mustankorkean työntekijät ja urakoitsijat voivat kirjata järjestelmään turvallisuushavaintoja, jotka auttavat näkemään kehittämistä vaativat kohdat arjessamme. Katso myös video näkyvyydestä kompostointilaitoksessa!

Luitko nämä vuodelta 2023?

Nainen ja mies ovat selin kameraan, takana näkyy vihreä iso rakennus sekä autoja sen edessä.

Mustankorkea laski hiilijalanjälkensä

Vuonna 2023 valmistui Mustankorkean ensimmäinen hiilijalanjälkilaskenta. Laskennasta selviää, että suurimmat kasvihuonepäästömme syntyvät sekä suljetulta että nykyään käytössä olevalta jätteen loppusijoitusalueelta. Hiilijalanjälkeä pienentävät esimerkiksi jäteautot, joista suurin osa ajaa biokaasulla.

Ilmakuva kukkulasta, jossa pienessä osassa on sulkutyöt menossa.

Osa loppusijoitusalueesta suljettiin

Mustankorkealla suljettiin kesällä 2023 osa nykyisestä loppusijoitusalueesta. Loppusijoitusalueelle menevät nykyisin asbesti, tuhka sekä mineraalivilla ja tasolasi. Mitä sulkeminen tarkoittaa ja miten se tehdään niin, että jätteistä ei ole ympäristölle haittaa? Me kerromme kerros kerrokselta.

Huomiovaatteinen mies raivaa jättipalsamia, takana näkyy tie ja muuta kasvallisuutta, etualalla korkea kasvi, jossa vaaleanpunaiset kukat.

Vieraslajeja tojuttiin jätekeskuksella

Huolehdimme omalta osaltamme vieraslajien torjunnasta poistamalla haittakasveja alueeltamme. Vieraslajien leviämisen ehkäisyssä tärkeä rooli on myös sillä, että lajittelupihallemme tuotavat vieraslajijätteet toimitetaan meille säkitettynä, jotta ne eivät leviä jätteen mukana uuteen ympäristöön.

Talous ja ICT

Nainen kävelee sisään huoneeseen, jossa jo kolme naista odottelee häntä palaveriin. Seinässä on vahva raitikuvio ja reunalla näkyy esitysruutu, jossa vihreää.
Mustankorkean taloustiimi kokoontuu säännöllisesti tiimipalavereihin Kivääritehtaalle. Suurin osa työstä tehdään etänä.

Taloudellisesti Mustankorkea-konsernin vuosi oli edellisvuosien kaltainen. Liikevaihto kasvoi hieman edellisvuoteen verrattuna. Suurimmat investoinnit olivat lajittelupihan toimintojen kehittäminen, kompostoinnin rumpuseulan hankinta, ICT-infran uudistaminen sekä kenttien, teiden ja piha-alueiden parannukset.

Avainlukuja Mustankorkea-konsernista

22,8 M€

liikevaihto

2022: 22,4

0,9 M€

bruttoinvestoinnit

2022: 2,4

1,6 M€

liiketulos

2022: 1,7

25,0 M€

taseen loppusumma

2022: 24,9

1,9

maksuvalmius (current ratio)

2022: 1,8

Kuusi ihmistä on palaverissa neuvotteluhuoneessa. Takana näkyy visuaalinen näkymä, jossa pylväitä ja muita graafeja.

Sisäisen raportoinnin kehittäminen

Vuonna 2023 kehitimme sisäistä raportointiamme. Nyt kaikki tärkeä tieto on yhdessä raportissa, joka paljastaa heti, olemmeko tavoitteissamme. Dashboard kertoo visuaalisesti toimintojemme oleellisimmat tunnusluvut, kuten liikevaihdon, jäteasemien kävijämäärät, jäteastioiden tyhjennykset sekä tuotemyynnin.

Luitko jo nämä?

Miehet katsovat tietokoneen ruutua. Kaikilla on päällään huomiovaatteet, yhdellä miehellä on kädessään kännykkä, jolla hän osoittaa ruutua.

Automaatio kehittää tietoturvaa

Mustankorkealla on tehty viime vuosien aikana rutkasti töitä tietoturvan eteen. Olemme uusineet it-infraa, kuten palvelin- ja verkkolaitteita, ja nyt haemme parannuksia tietoturvaan automaation avulla.

Mies laittaa lehteä kangaskassiin ja nainen katsoo taustalla perheen koiraa

E-laskun käyttö kasvoi

E-laskun käyttäminen säästää ympäristöä ja omaa rahapussia. Vuonna 2023 paperilaskua käytti 39 prosenttia asiakkaista, kun vielä vuonna 2021 määrä oli 70 prosenttia.