Kaasutellaan-blogi

Miten biokaasuautoilua tuetaan Suomessa?

Liikenne tuottaa noin viidenneksen maailman kasvihuonepäästöistä. Jokainen meistä tekee päivittäin liikenteeseen liittyviä valintoja, joilla on suoraan vaikutusta ympäristöömme ja hyvinvointiimme. Siirtymistä puhtaampaan liikenteeseen ajetaan myös kansallisella tasolla. Vuonna 2018 hallitus asetti tavoitteeksi kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa saavuttaa 50 000 kaasuauton rajan vuoteen 2030 mennessä. Tavoitetta tuetaan monin erilaisin toimenpitein mm. verotuksella, tukemalla biokaasulaitoksia sekä investoimalla tankkausasemaverkoston laajentamiseen. 

Mies tankkaamassa biokaasua

13.

marraskuu

2020

13.11.

Mustankorkea

Mustankorkea

Millaisia tukielementtejä on käytössä yksityisille kaasuautoilijoille? 

Kaasuautojen verotus

Autoilun verotus muodostuu kerran maksettavasta autoverosta ja vuosittaisesta ajoneuvoverosta. Kaasuautoilija voittaa molemmissa veroissa reilusti. Kaasuauton verotus on kevyempää kuin bensiini- tai dieselkäyttöisen auton. Tämä johtuu pienemmistä hiilidioksidipäästöistä, joiden perusteella sekä auto- että ajoneuvovero muodostuvat.

Autovero

Autovero perustuu ajoneuvon hiilidioksidipäästöihin. Kaasuauton päästöarvo on 20 % pienempi, kuin vastaavan bensiinikäyttöisen auton päästöarvo, joka näkyy suoraan autoveron suuruudessa. Esimerkiksi VW Golf 1,5:n autovero on kaasumallilla noin 1000 euroa pienempi, kuin vastaavalla bensamallilla.

Ajoneuvovero

Kaasuauton ajoneuvovero koostuu perusverosta ja käyttövoimaverosta. Perusvero määräytyy auton hiilidioksidipäästöjen mukaan, jotka ovat kaasuautoilla pienemmät kuin bensiiniautoilla. Tämän vuoksi perusvero on kaasuautoille pienempi. 

Käyttövoimavero määrätään taas erikseen kaikille niille ajoneuvoille, joita käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kun moottoribensiinillä. Käyttövoimaveron tapauksessa kaasuauto tulee verotukseltaan kalliimmaksi kuin normaali bensa-auto, jota käyttövoimavero ei koske. Diesel-autoihin verrattuna kaasuautojen käyttövoimavero on kuitenkin huomattavasti huokeampi. Keskikokoisen kaasuauton käyttövoimavero on noin 200 euroa vuodessa, kun taas vastaavalla dieselautolla käyttövoimavero on noin 360 euroa vuodessa. 

Auton muuntotuki

Kaasuautoilusta innostuneen ei tarvitse suinkaan ostaa uutta autoa – voit muuntaa vanhan autosi kaasuautoksi, ja saada siihen rahallista tukea. Muuntotuen saadakseen bensiini- tai dieselkäyttöinen henkilöauto tulee muuttaa kaasulla toimivaksi 30.11.2021 mennessä. Tuen suuruus on 1000 euroa. 

Miten biokaasutoimijoita tuetaan?

Hallituksen tavoitteena on Suomen liikenteen päästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä. Jotta tähän tavoitteeseen päästään, valtioneuvosto on säätänyt 3 miljoonan euron jakeluinfratuen sähköisen liikenteen ja biokaasun liikennekäytön edistämiseen.  Puolet tästä summasta on varattu pelkästään biokaasun tankkausasemille. Tankkausasemia on viime vuosina rakennettu huimaa vauhtia, sillä hallituksen tavoitteen mukaisesti Suomessa tulee tämän vuoden loppuun mennessä olemaan maa- ja biokaasun tankkausasemia suurimmilla kaupunkiseuduilla sekä pääväylien varsilla yhteensä noin 50 kappaletta. 

Toinen merkittävä biokaasutoimijoiden apu on valtioneuvoston myöntämä energiatuki, jota myönnetään muun muassa uusiutuvan energian hankkeille. Vuonna 2019 tuen suuruus oli 80 miljoonaa euroa, joista biokaasuhankkeille lohkesi noin 27 %.

Vieläkö mietit kaasuautoilijaksi ryhtymistä?

Valitsemalla kaasuautoilun teet ekoteon ja autat puhtaammalla liikkumisella ympäristöhaasteiden ratkaisemisessa. Kaasuautoilijaksi ryhtyminen kannattaa ympäristön lisäksi myös taloudellisesti. Tiesitkö, että maa- ja biokaasu ovat edullisempia polttoaineita, kuin bensiini? Bensaan verrattaessa maakaasun hinta on tällä hetkellä noin 0,75 euroa ja biokaasun noin 0,93 euroa litralta.

Lisää vahvistusta kaasuauton hankkimiseen saat lukemalla muut Kaasutellen-blogimme artikkelit tai tutustumalla tarkemmin kaasuautoiluun sivuillamme

13.

marraskuu

2020

Mustankorkea

Mustankorkea