Tankkauspistooli kiinni biokaasuautossa

Tiesitkö, että lähes kaikki bensiinikäyttöiset autot voi muuntaa kulkemaan bensiinin lisäksi myös kaasulla? Tällöin puhutaan auton konvertoinnista. Mistä konvertoinnissa on kyse ja millaisia asioita konvertointia harkitsevan autoilijan kannattaa pohtia?

Mitä konvertointi käytännössä tarkoittaa?

Konversiossa autoon asennetaan olemassa olevan bensiinijärjestelmän rinnalle kaasusäiliöt sekä kaasun syöttö- ja ohjausjärjestelmä.

“Konvertoinnissa kaasusäiliö asennetaan pääsääntöisesti auton tavaratilaan”, kertoo konvertointeja tekevän Terra Gas -ketjuun kuuluvan Biltec Oy:n toimitusjohtaja Joonas Soilu. “Kaasusäiliön koko riippuu aina siitä, kuinka paljon kaasulla halutaan ajaa. Tavanomaisesti bio- tai maakaasu riittää 200-300 kilometrin matkalle. Tällaiselle matkalle riittävä kaasusäiliö vie tilaa farmariautosta noin puolet tavaratilasta syvyyssuunnassa” Soilu kuvailee. 

Mitä konvertoidun auton omistajan tulee huomioida?

“Konvertoidut autot ovat pääsääntöisesti viattomia ja varmoja, mutta tietyt asiat tulee aina ottaa huomioon konvertoidulla autolla ajaessa ja sitä ostaessa”, Biltec Oy:n Joonas Soilu kiteyttää. “Konvertoidun auton määräaikaishuollot suoritetaan normaalin huolto-ohjelman mukaan. Kuitenkin esimerkiksi joissakin automalleissa sytytystulppien vaihtoväli saattaa lyhentyä.”

Muutos- tai maahantuontikatsastukseen mentäessä, konvertoidun auton omistajan on syytä kiinnittää huomioita kaasusäiliön painoon sekä varmistaa, että todistukset ovat kunnossa.

“Konvertoidun auton kaasusäiliö painaa noin 100 kiloa, joka vaikuttaa auton kokonaismassaan. Kokonaismassan lisäksi katsastajaa kiinnostaa säiliön asianmukainen kiinnitys ja siitä tehty virallinen todistus. Myös tyyppihyväksyntätodistukset kaasulaitteiston valmistajalta tulee esittää muutos- tai maahantuontikatsastuksen yhteydessä,” Soilu kertoo.

Aina autoa ei konvertoida itse, vaan se ostetaan valmiiksi konvertoituna liikkeestä tai yksityiseltä myyjältä. Tällöin Soilu suosittelee, että auto viedään asiantuntijalle katsottavaksi, jotta vältytään vioilta ja muilta yllätyksiltä.

Kannattaako konvertointi?

Jokainen meistä tietää, ettei autoilu ole lähtökohtaisesti kovinkaan ekologista. Liikenteestä aiheutuvat päästöt ovat yksi suurimmista ilmastonmuutoksen aiheuttajista. Auton konvertointi biokaasukäyttöiseksi on siis ympäristön kannalta erittäin kannattava teko.

Konvertoinnista kiittää ympäristön lisäksi myös lompakkosi. Sekä bio- että maakaasua tankkaamalla jokainen tankkauskerta on edullisempi verrattuna bensiiniin. Tarkemmat hintaerot voit kurkata aiemmasta blogitekstistämme.

Auton konvertointia ja kustannussäästöjä pohtiessa kannattaa kuitenkin miettiä realistisesti omaa auton käyttöä.

“Konversio maksaa n. 2000 – 4000 € ja siihen saa valtiolta muuntotukea 1000 €. Mikäli autoa käytetään erittäin harvoin ja auto on kulutukseltaan pieni, ei konvertoinnilla saavuta suuria rahallisia hyötyjä.  Mikäli autoa taas käytetään paljon ja kulutus on suurta, tulee konversion rahallinen hyöty nopeastikin vastaan”, Soilu puntaroi.

Kaasuautoilijaksi konvertoimalla?

Kiinnostaako konvertointi? Mikäli olet valmis luopumaan osasta auton tavaratilaa ja haluat tehdä ympäristön kannalta hyvän teon, jolla säästää pitkässä juoksussa myös rahaa, on autosi konvertointi paikallaan! Lisätietoja auton konvertoinnista saat ottamalla yhteyttä konvertointeja tekeviin liikkeisiin. Konvertointeja Keski-Suomessa tekee Terra Gas -ketjuun kuuluva Biltec Oy.

Syttyikö innostuksesi kaasuautoilua kohtaan? Lue lisää kaasuautoiluun ja biokaasuun liittyviä juttuja blogissamme!