Nämä asiat ovat parasta jäteauton kuljettajan työpäivässä
Jäteauton kuljettaja tyhjentää päivässä satoja jäteastioita. Tahti on tiukka, eikä pakkasrajaa ole. Isot jäteastiat voivat painaa paljon, eikä lumihanki helpota hommaa. Toisaalta työajat ovat säännölliset ja päivän reitin saa ajaa melko vapaasti. Lisäksi työpäivään tulee paljon liikettä, toisin kuin monissa muissa kuljetusalan töissä. Hyppäsimme päiväksi jäteauton kyytiin. Millaista on olla jäteauton kuljettaja?
Tomi Liimatainen on ajanut jäteautoa 15 vuotta. L&T Ympäristöpalveluilla hän aloitti kesätöissä sinnikkään haun jälkeen.
– Ajoin aiemmin kalja-autoa. Kesäisin päivät saattoivat olla todella pitkiä ja työpäivät alkoivat aamuyöllä kolmen tai neljän aikaan. Silloin ensimmäinen lapsemme oli vuoden vanha, toinen lapsi tulossa ja vielä iso talo huolehdittavana ja maksettavana, Liimatainen muistelee.
”Kerran olin Jyväskylän keskustassa tyhjentämässä paperiastiaa, jossa olikin ihminen sisällä. Silloin kyllä säikähdin, ei sellaista osannut odottaa. Hän oli ollut siellä yöunilla, ja astia oli ollut hänen kotinsa.”
Tomi Liimatainen, raaka-aineen kuljettaja, L&T Ympäristöpalvelut Oy
Eri reittien ajaminen tuo työhön vaihtelua
Jäteautoa ajaessa työpäivät ovat säännöllisemmät ja vapaammat kuin Liimataisen aiemmassa työpaikassa. Aamuvuoro kestää noin kello 6–14 ja iltavuoro kello 14–22. Toisaalta aina riittää myös ylimääräistä ajettavaa, jos kuljettajia on sairaana tai säiden tai pyhäpäivien vuoksi jätereittien ajo venyy.
– Moni kuljettaja ajaa tuttuja reittejä, mutta itse pidän vaihtelusta. Työ ei ole rakettitiedettä, ja eri reitit tuovat siihen monipuolisuutta. Ajan jäteautoja monessa paikassa, esimerkiksi Jyväskylässä, Joutsassa, Keuruulla, Äänekoskella, Kivijärvellä ja Pieksämällä. Lisäksi ajan myös pesuautoa, jolla jäteastioita pestään keväisin ja syksyisin, Liimatainen kertoo.
Eri suunnasta tuleva jäteauto voi hämätä
Jäteautolla on joka päivä tietty reitti, mikä täytyy ajaa. Se on suunniteltu ja optimoitu tarkkaan, mutta kuljettaja voi vapaasti päättää järjestyksen, miten hän reitin ajaa.
– Kuljettajat, jotka ajavat samoja reittejä, tyhjentävät asukkaiden jäteastioita melko kellontarkasti. Itse, kun ajan tuuraajana, niin voinkin tyhjentää astiat eri järjestyksessä. Joskus asukas voi olla hämillään, kun jäteauto tuleekin eri suunnasta.
”Jätekuljettajan työ vaatii hyvää kuntoa. Pieksämäellä jätteitä ajaa vielä 67-vuotias Erkki, joka aloitti jätekuljettajana vuonna 1981. Harvemmassa ovat kuitenkin hänen ikäisensä. Moni siirtyy vanhemmiten ajamaan enemmän vaihtolavoja, mikä on fyysisesti helpompaa hommaa.”
Tomi Liimatainen, raaka-aineen kuljettaja, L&T Ympäristöpalvelut Oy
Parasta säännölliset työajat ja työkaverit
Liimataisen mielestä työssä parasta ovat säännölliset työajat ja sekä vapaus ajaa päivän reitti ilman, että kukaan on vieressä neuvomassa.
– Myös työkaverit ovat kohtuullisen mukavia, hän virnistää.
15 vuoden aikana hän vaihtoi kolmeksi kuukaudeksi muualle töihin, mutta palasi, kun kaipasi työporukkaa. Vaikka työpäivät ajetaan yksin, soitellaan työkavereiden kanssa työpäivien aikana. Usein iltapäivisin pidetään myös yhteinen kahvitauko vuoronvaihdon tienoilla.
Haastattelupäivänä työpäivän urakkana oli tyhjentää 301 jäteastiaa 183 paikassa Jyväskylän Palokan alueella. Karkeasti se tarkoittaa, että Tomi Liimatainen laskeutuu auton ohjaamosta alas noin 180 kertaa päivän aikana. Tyhjennettävien astioiden määrä riippuu päivän reitistä. Enimmillään jäteauton kuljettaja voi tyhjentää taajama-alueella jopa 500–600 jäteastiaa työpäivän aikana.
”Lounastauko antaa jotain mitä odottaa”
Työpäivä aamuvuorossa alkaa aina kello kuusi aamulla. Kahdeksan aikaan Liimatainen pitää pienen paussin ja kaivaa laukusta itse tehdyn smoothien. Tänään ohjelmassa on myöhemmin ruokatauko lounaspaikassa, mutta usein mukana on eväät.
– Yleensä katson edellisenä päivänä, missä päivän reitti menee. Lounastauko on mukava pitää ja samalla pääsee pesemään kädetkin. Päivän reitti vaikuttaa siihen, miten lounaspaikkoja on tarjolla. Ruisleipä sekä kana- ja tonnikalasalaatit ovat tulleet eväinä tutuiksi, hän naurahtaa.
Kaupunki herää kahdeksalta
Kahdeksalta taloissa alkaa näkyä aavistus enemmän elämää. Lapsia lähtee kävellen kouluun ja aikuisia pyörällä tai autolla töihin. Myös koiran ulkoiluttajia on liikkeellä.
– Reitti kannattaa ajaa niin, että jos jollain alueella on paljon koululaisia, niin sinne ei kannata lähteä astioita tyhjentämään samaan aikaan. Vaikka turvallisuus huomioidaan koko ajan, ovat lapset hyvin nopeita, eivätkä välttämättä osaa varoa jäteautoa.
Suomessa asukkaita palvellaan jätehuollon osalta keskimäärin paremmin kuin muualla Euroopassa. Suomen ulkopuolella yleinen tapa on, että asukkaat tuovat jäteastiat päätien varteen. Meillä jäteastia haetaan pihasta. Moni asukas voisikin miettiä yhteistä kimppajäteastiaa, mikä vähentäisi tyhjennettävien astioiden määrää sekä toisi myös säästöjä asukkaille. Lue lisää jätekimpasta.
Varovaisuutta myös muulta liikenteeltä
Kun lounastauko on pidetty ennen puolta päivää Palokassa, on listalla jäljellä vielä 44 paikkaa. Sää on muuttunut aamupäivän kylmyydestä ja harmaudesta kauniiksi ja aurinkoiseksi talvipäiväksi.
– Julkisuudessa on ollut viime aikoina tapauksia, joissa esimerkiksi ensihoitajaan on osuttu autolla. Tässäkin työssä toivoisin ihmisiltä enemmän varovaisuutta. Jos näkee jäteauton, mutta ei kuskia, voisi ajonopeutta hiljentää ja tarkkaavaisuutta lisätä, hän toivoo.
Kotona Liimataista odottavat vaimo sekä kolme lasta. Onneksi työssä ei ole sattunut mitään vaarallista, vaikka kerran Liimataisen jäteauto onkin hinattu reitin varrelta.
– Se oli talvella, kun tie oli aurattu mutkasta niin sanotusti tyhjän päälle. En syytä auramiestä, olisin voinut olla itsekin tarkempi, hän toteaa.
”Jäteauton ajaminen voi olla siistiä ja jännää alle kouluikäisten lasten mielestä. Heidän ilonsa on aitoa, kun he pääsevät käymään jäteauton ohjaamossa ja tööttäävät torvea. Kun lapset menevät kouluun, suhtautuminen muuttuu. Sitten he pitävät nenästään kiinni jäteauton nähdessään. Vaikka eihän tämä oikeasti ole haiseva tai likainen työ, ellei biojätteen purkamista lasketa.”
Tomi Liimatainen, raaka-aineen kuljettaja, L&T Ympäristöpalvelut Oy
Hätävilkut päällä pysähdyksiin keskelle tietä
Iltapäivällä eteen tulee astiatyhjennys, jossa jäteauto joudutaan pysäyttämään keskelle Ritopohjantietä hätävilkut päällä. Liimatainen noutaa ripeästi jäteastian tien toiselta puolelta kaistan ylittämällä. Jäteauton perään syntyy nopeasti jonoa. Osa autoista odottaa, osa lähtee ohittamaan jäteautoa.
– Olisin voinut välttää tien ylityksen, jos olisin ajanut reitin toisinpäin, hän pohtii.
Vuonna 2024 jätehuoltomääräykset muuttuivat hieman, ja nyt jätteitä saa ajaa myös arkipyhinä. Aiemmin jätteitä ei saanut ajaa esimerkiksi helatorstaina. Monen jäteauton kuljettajan mielestä muutos on hyvä, sillä mieluummin he tekevät tyhjennykset arkipyhinä kuin pidentävät työviikkoaan viikonloppuun.
Jatkuvaa havainnointia ja pelisilmää
Jäteauton kuljettajan työ vaatii jatkuvaa ympäristön havainnointia sekä pelisilmää. Kun Liimatainen huomaa, että talon asukas on juuri lähdössä autollaan jonnekin, päättää hän mennä ensin tyhjentämään viereisten talojen jäteastiat. Näin asukas saa lähteä kotoaan rauhassa, eikä hän ole jäteautolla edessä.
– Yleensä, kun työstä ei tule palautetta niin asukkailta kuin Mustankorkealta, niin menee hyvin. Joskus joku sanoo, että he olisivat pulassa ilman meitä. Parhaamme me teemme, että jäteastiat tyhjennetään aikatauluissa, Liimatainen toteaa ja kippaa kyytiin päivän viimeisen jäteastian biojätteet.
Päivä jäteauton kyydissä
Lue myös toinen juttumme, jossa kerrotaan, miten paljon aikaa yhden jäteastian tyhjentämiseen menee.