Päivä jäteauton kuljettajan kyydissä – jäteastia tyhjennetään jopa puolessa minuutissa
Jäteauton kuljettajan aamuvuoro alkaa kuudelta, kun ulkona on vielä pimeää ja talvella kova pakkanen. Kaksilokeroiseen jäteautoon kerätään samalla kerralla kaksi eri jätelajia, esimerkiksi seka- ja biojäte. Miten biojäteastiat tyhjenevät -28 asteen pakkasessa? Miksi jäteastia vaihtuu naapurin kanssa? Hyppäsimme päiväksi jäteauton kyytiin selvittämään, millainen on jäteauton kuljettajan työpäivä.
Ulkona on pakkasta -28 astetta ja kello näyttää pimeässä aamussa 5.45 Jyväskylän Seppälänkankaalla. Jäteauton kuljettaja Tomi Liimatainen pyörähtää vielä L&T Ympäristöpalveluiden toimiston pukuhuoneessa ennen lähtöä sekä tarkistaa jäteauton. On alkamassa aamuvuoro seka- ja biojätereitillä.
Auton ohjaamosta poistutaan 180 kertaa
Jäteauton takana olevat nostohissit toimivat, tosin hyvin kankeasti kovassa pakkasessa. Jäteauton hytissä Liimatainen tarkistaa ajoneuvopäätteeltä päivän reitin. Tänään suunnataan Jyväskylän Palokan alueelle. Listalla on 301 tyhjennettävää astiaa 183 paikassa. Karkeasti se tarkoittaa, että Liimatainen laskeutuu auton ohjaamosta alas lähes 180 kertaa päivän aikana.
Jäteauton kuljettajan päivän aikataulu on tarkkaan optimoitu, sillä Mustankorkea maksaa tyhjennyksistä per astia, ei niihin käytetystä ajasta. Kun Tomi Liimatainen pääsee jäteauton peräosaan, kuluu siitä karkeasti 30 sekuntia, kun jäteastia on haettu, tyhjennetty ja viety takaisin. Lue lisää jätekuljetusten optimoinnista.
Talojen numeroja ei näe pimeällä
Palokka on aamulla hiljainen ja pimeä. Tomi Liimatainen tiirailee talojen numeroita. Joissain taloissa ei ole numeroa ollenkaan tai ainakaan sitä ei pimeässä näe tai sen edessä on puita.
– Tuttu jätekuljettaja tuntisi ja tietäisi reitin melkein ulkoa. Eri reittejä ajaessa tai tuuratessa astioita ja oikeaa taloa voi joutua hieman etsimään. Parhaita ovat taloissa valolliset numerokuutiot, vaikka tokihan numerointi menee järjestyksessä ja ajoneuvopäätteillä on kartat.
”Lumisateet ovat suuri haaste meidän työssämme. Ymmärrän kyllä, että on vaikeaa olla kotona tekemässä lumitöitä, jos on päivisin töissä. Ideaalitilanne olisi, jos asukkaat ehtisivät tehdä lumityöt aamulla, mutta se voi olla arjen kiireessä haastavaa.”
Tomi Liimatainen, raaka-aineen kuljettaja, L&T Ympäristöpalvelut Oy
Kaksilokeroautot tehostavat työtä
Oikea talo löytyy. Liimatainen laskeutuu alas auton ohjaamosta ja vetää seka- ja biojäteastiat jäteauton perään. Jäteastiat tyhjennetään koneellisesti, eli ne kiinnittyvät jäteauton perässä oleviin nostureihin kauluksistaan. Sitten ne kipataan kaksilokeroiseen jäteautoon, jossa toiseen säiliöön kerätään sekajäte ja toiseen biojäte.
Jätehuoltomääräysten mukaan tieltä pitää olla maksimissaan kymmenen metrin matka jäteastialle tai -katokselle. Moni asukas voi pitää ohjetta turhan tarkkana tai pienenä asiana. Jos viikossa tyhjentää lähemmäs pari tuhatta astiaa, on vetomatkalla suuri merkitys niin työn fyysisyydelle kuin aikatauluissa pysymiselle.
Lisäksi jätekatoksissa täytyy olla riittävän leveät oviaukot. Muuten on vaarana, että kuljettajan kädet jäävät oviaukon ja astian väliin jäteastiaa ulos vedettäessä. Kynnyksiä ei saa myöskään olla, sillä jäteastioita ei saada turvallisesti niiden yli.
Pakkanen jäädyttää biojäteastioita
Liimatainen kurkkaa tyhjennyksen jälkeen biojäteastian sisälle. Astian pohjalle jäi kiinni pakkasen vuoksi kolmisen pientä biojätepussia. Biojäte jäätyy herkästi pakkasella, etenkin, jos se on märkää.
– Suurin osa biojätteestä saatiin tyhjennettyä. Tämän kanssa asukas pärjää seuraavaan tyhjennykseen asti, hän kertoo.
”Mielestäni työssä pitäisi olla -25 asteen pakkasraja. Kovalla pakkasella jäteautoista menee paljon hydrauliikkaletkuja rikki. Niitä joutuu sitten lähteä vaihtamaan huoltoon. Eihän vaihdossa kauan mene, mutta jonossa voi olla viisi autoa. Kerran yhtenä päivänä meni rikki lähemmäs kymmenen hydrauliikkaletkua, yhdestä autosta jopa neljä.”
Tomi Liimatainen, raaka-aineen kuljettaja, L&T Ympäristöpalvelut Oy
Pikkupussit ehkäisevät biojätteen jäätymistä
Jäteastia kolahtaa tyhjennettäessä jäteauton ylhäällä olevaan vastinrautaan, joka irrottaa kolahduksen voimasta jätettä astiasta. Enempää jäteastiaa ei voi kolautella, jotta se ei hajoa. Pusseja ei voi myöskään irrotella käsin turvallisuus- ja hygieniasyistä. Sekajätepussit voivat sisältää esimerkiksi vaippoja. Joskus roskapusseihin eksyy teräviä esineitä, jotka voivat pahimmillaan aiheuttaa kuljettajalle viilto- ja pistohaavoja.
– Näillä pakkasilla parhaiten tyhjeni biojäteastia, jossa biojätepussi oli kääräisty vielä sanomalehteen ja jäähdytetty ulkona. Huonoiten tyhjenevät biojäteastiat, joissa biojäte on laitettu suoraan jäteastiaan ilman pieniä biopusseja. Ne ovat aivan jäässä.
Joskus jäteastia voi vaihtua naapurin kanssa
Vaikka pakkasta on -26 astetta, on Tomi Liimataisella kuuma. Tiheällä Palokan asuinalueella jäteauton ohjaamosta saa laskeutua ulos vähän väliä. Välillä jäteauto ajetaan keskelle paria taloa ja jäteauton viereen haetaan astiat kahdesta tai kolmesta talosta kerralla.
– Olisi hyvä, kun jäteastioissa lukisi osoite. Joskus jäteastiat voivat vaihtua kiireessä naapurin kanssa tai palautua jätekatokseen väärässä järjestyksessä. Tässä toivoisin asukkailta ymmärrystä vaihtaa astiat itse takaisin oikeaan järjestykseen.
”Kerran talon pihassa oli vierekkäin kaksi samanlaista jäteastiaa. Kummatkin tyhjennettiin ja toisessa olikin lasten ulkoleluja. Myös irtojätteitä on välillä jäteastian vieressä. Niihin olisi hyvä jättää vaikka lappu. Kerran jäteastian päällä oli puskuri, joka meni irtojätteenä jäteauton kyytiin. Se olikin ollut asukkaalla juuri maalauksessa, mutta unohtunut jäteastian päälle.”
Tomi Liimatainen, raaka-aineen kuljettaja, L&T Ympäristöpalvelut Oy
Jokainen astiatyhjennys kuitataan koneelle
Seuraavaksi ajoneuvopäätteessä lukee, että vuorossa on talon numero 4b astian tyhjennys ja ohjeena: ”Katso, että tyhjennät oikean astian.” Talossa lukee kuitenkin vain numero 4.
– Ajotietokoneelle kuitataan jokainen tyhjennetty jäteastia. Lisäksi tarvittaessa kirjataan ylös myös muut huomiot, jos vaikka jäteastiaa ei löydy tai sen edessä on auto, Liimatainen kertoo.
Välillä jäteastioiden eteen on pysäköity autoja niin, että jäteastioita ei pääse tyhjentämään. Silloin ylös kirjataan hukkanouto. Tällä reitillä niitä tuli päivän aikana pari.
Jäteauto painaa tyhjänä noin 17 tonnia ja täytenä 28 tonnia eli 28 000 kiloa. Kelirikkoaikaan jäteauto ei välttämättä pääse ajamaan joka paikkaan, jos tiellä on painorajoitus. Lue lisää kelirikosta.
Seka- ja biojäte viedään Mustankorkealle
Iltapäiväkahdelta reitti alkaa olla lopuillaan, ja Tomi Liimataisen aktiivisuuskellokin näyttää 104 prosenttia. Kellon asetuksena on liikkuvassa työssä luonnollisesti haastavin taso.
– Sitten vielä kipille ja tankkaamaan, hän toteaa.
Mustankorkean jätekeskuksella jäteauto ajaa vaaka-aseman kautta, jossa autosta otetaan ylös täysi paino. Se merkitään ylös kännykällä omaan ohjelmaansa. Sekajäte tyhjennetään sekajätehalliin, josta se jatkaa matkaansa poltettavaksi Tampereelle.
– Sitten toiselle vaakalle ja jälleen paino ylös. Sitten mennään vielä kippaamaan biojäte, Liimatainen kertoo ja ajaa kohti Mustankorkean biokaasulaitosta.
Jäteautoon tankataan biokaasua
Biokaasulaitoksen ovella kyytiläinen saa hetkeksi lähdön, sillä biojätteen purkupaikassa täytyy käyttää asianmukaista maskia. Purkamista voi seurata biokaasulaitoksen valvomosta ikkunan läpi. Kun biojätteetkin on purettu, käydään vielä tankkaamassa jäteautoon biojätteistä valmistettua biokaasua.
– Tämä oli normipäivä. 183 paikkaa ja 301 astiaa. Aamulla oli aika kylmä, mutta loppua kohti lämpeni. Nyt vaan kotia kohti, Liimatainen tuumaa.
Toimitus huomauttaa, että jäteauton kuljettajan työpäivä venyi kolmeen saakka, vaikka tavallisesti reitti olisi ajettu noin kahteen mennessä. Vaikka toimittaja koetti pysyä vauhdissa mukana, venyi kuljettajan työpäivä tunnilla. Liikoja aikoja tähän hommaan ei siis ole laskettu.
Parasta jätekuljettajan työssä
Millaista on olla jäteauton kuljettaja? Mikä työssä on parasta ja miten Tomi päätyi jäteauton kuljettajaksi?