Kuljetussuunnittelija kannustaa kaasuautoiluun
Mustankorkealla kuljetussuunnittelijana työskentelevä Juhani Pasanen koordinoi jätteenkuljetusta, joka tapahtuu pääosin kaasukäyttöisillä jäteautoilla. Itsekin kaasuautolla ajava Juhani on tyytyväinen erityisesti biokaasun edulliseen hintaan ja ympäristövaikutuksiin.
Jäteastioita tyhjennetään niistä kerätyllä raaka-aineella
Juhani Pasanen on Mustankorkean kuljetussuunnittelija. Hänen tehtävänään on koordinoida, suunnitella ja valvoa jätteenkuljetusta. “Huolehdin siitä, että jätehuollon ajolistat menevät kuljetusurakoitsijoille sähköisiä kanavia pitkin. Seuraan yhdessä muun kuljetustiimin kanssa, että ajot hoidetaan niin kuin on sovittu, ja olen tiiviisti yhteydessä kentälle ja urakoitsijoihin”, Juhani Pasanen kuvailee.
“Mustankorkean kuljetuskumppaneiden kalustosta reilut kaksi kolmasosaa on kaasukäyttöisiä jäteautoja. Tyhjennämme jäteastioita niistä kerätyllä raaka-aineella, ja se vasta on hienoa”, Juhani summaa.
Vahvaa osaamista ja koko organisaation tuntemusta
Vuodesta 2011 Mustankorkealla työskennellyt Juhani aloitti jätekeskuksen vaaka-asemalla ja siirtyi sieltä seitsemän vuoden jälkeen Kivääritehtaan toimipisteelle asiakaspalveluun. Kuljetussuunnittelijan roolissa Juhani on ollut nyt reilun vuoden. Pitkä ura Mustankorkealla on kerryttänyt vahvaa osaamista ja koko organisaation tuntemusta. “Olen saanut seurata Mustankorkean kasvua jo yli vuosikymmenen ajan. Alussa meitä oli 16 työntekijää ja nyt luku lähentelee 50 henkilöä”, Juhani laskeskelee.
Kaasu on edullista
Juhani ajaa itse kaasuautolla ja kannustaa muitakin kokeilemaan rohkeasti. “Kaasuauto on hyvin samanlainen kuin bensa- tai dieselauto. Itse en edes huomannut eroa, kun ensimmäisen kerran istuin kaasuauton rattiin. Polttomoottori hyrähtää käyntiin samalla tavalla ja itse tankkauskin menee hyvin pitkälti samalla kaavalla. Sähköautoon verrattuna tankin saa täyteen nopeammin”, Juhani vertailee.
Polttoaineen hinnannousun myötä biokaasu herättää kiinnostusta. “Paljon tulee kyselyitä kaasuautoista nyt, kun bensan ja dieselin hinnat ovat korkealla. Mustankorkean tankkausasemilla hinta on jo pitkään ollut kiinteä 1,40 €/kg. Siihen ei maailmanmarkkinahinnat vaikuta. Tankkausmäärät ovatkin kasvaneet vuosi vuodelta Mustankorkean tankkausasemilla. Kaasuautoilla ajetaan edullisesti paikallisesti kerätyllä polttoaineella. Sekä ympäristö että kukkaro kiittävät”, Juhani tiivistää.