Huomiovaatteet päällä oleva mies tankkaa valkoista pakettiautoa.

Biokaasun kysyntä liikennepolttoaineena kasvoi vuonna 2024 edelleen valtakunnallisesti, mutta Mustankorkean toimialueella biokaasun myynti laski hieman. Raskas liikenne, kuten jäteautot, tulevat käyttämään biokaasua vielä vuosia, ja biokaasulaitoskin toimii vakaammin kuin koskaan.

Biokaasun kysyntä liikennepolttoaineena kasvoi valtakunnallisesti viimekin vuonna, mutta kasvuvauhti on hidastunut.

– Suurin osa tällä hetkellä Suomessa käynnissä olevista laitoshankkeista keskittyy nesteytetyn biokaasun tuotantoon raskasta liikennettä varten, kertoo Mustankorkean toimitusjohtaja Esko Martikainen markkinan uusimmista tuulista.

Suurin osa kaasulla käyvien henkilöautojen valmistajista on lopettanut tuotantonsa, eikä uusia biokaasulla kulkevia henkilöautoja enää tuoda maahan.

– Vähän käytettyjä biokaasuautoja saapuu silti Jyväskylän seudulle edelleen Saksasta ja Ruotsista, Martikainen lisää.

Mustankorkean biokaasulaitoksella tuotetaan biokaasua nimenomaan paineistetun kaasun muodossa, ja sen kysyntä on laskussa.

– Biokaasua myytiin vuonna 2024 noin 808 000 kiloa, kun edellisenä vuonna myyntiluku oli lähes 900 000 kiloa, Martikainen sanoo.

”Uusia biokaasulla kulkevia henkilöautoja ei enää tuoda maahan, mutta vähän käytettyjä autoja saapuu Jyväskylän seudulle edelleen Saksasta ja Ruotsista.”

Esko Martikainen, toimitusjohtaja

Biojätteiden määrä väheni ja laski kaasun tuotantoa

Vaikka biokaasua myydään vähemmän kuin aikaisemmin, lähes kaikki tuotettu kaasu saadaan kaupaksi. Syynä on Martikaisen mukaan biokaasun tuotannossa käytettävien raaka-aineiden eli biojätteiden määrän vähentyminen. Kun biojätteitä on vähemmän, kaasuakin syntyy vähemmän.

– Ihmisten lajittelutottumuksista se ei kuitenkaan johdu. Keskisuomalaiset lajittelevat biojätteensä vuosi vuodelta tarkemmin, ja biojätteen määrä sekajätteen seassa vähenee tasaisesti. Se on hieno asia!

Mies ohjaa isoa kouraa, joka nostelee lasin takana biojätteitä.
Biojätteet vastaanotetaan Mustankorkean biokaasulaitokseen. Toimintaa ohjataan valvomosta käsin.

Viime vuonna astui voimaan uusi valtakunnallinen biojätteen keräysvelvoite, joka nosti biojätteiden keräysmääriä eri puolilla Suomea – ei kuitenkaan Mustankorkean alueella.

– Meillä on kerätty biojätettä kaikilta kiinteistöiltä kohta 30 vuotta, joten lakimuutos ei vaikuttanut Mustankorkean toimialueella biojätteen määrään, Martikainen sanoo.

Hän arveleekin, että biojätemäärien vähentymisen taustalla on yleinen taantuma ja hintataso. Kodeissa syödään nuukemmin, ostetaan vähemmän ja heitetään ruokaa harvemmin hukkaan.

– Lisäksi tilastot osoittavat, että valmisruokien käyttö on lisääntynyt. Ruuan valmistuksesta syntyy siis vähemmän tähteitä, hän pohtii.

”Vaikka biokaasua myydään vähemmän kuin aikaisemmin, lähes kaikki tuotettu biokaasu saadaan kaupaksi.”

Esko Martikainen, toimitusjohtaja
Kuvaaja, joka näyttää keltaisella biokaasun myynnin kiloina per vuosi. Vuonna 2017, 2018 ja 2019 myynti on ollut melko pientä. Vuodesta 2010 kasvua on tullut koko ajan reippaasti, mutta vuonna 2024 myyntikäyrä on lähtenyt hieman alaspäin.
Mustankorkean biokaasun myynti alkoi vuonna 2017. Siitä saakka ollaan oltu kasvun käyrällä paitsi vuonna 2024 notkahdettu hieman alaspäin.

Biokaasun tuotanto laskee hiilijalanjälkeä

Biokaasun tuottajan täytyy osoittaa joka vuosi, että tuotettu polttoaine on uusiutuvaa. Silloin sitä voidaan myydä alemmalla polttoaineverolla. Mustankorkealla kriteerit on helppo täyttää.

– Tuotamme biokaasua kierrätysraaka-aineista eli paikallisista biojätteistä, ja suurin osa niistä vielä kerätäänkin biokaasulla kulkevilla jäteautoilla, Martikainen sanoo.

Biokaasulla kulkee jo 14 jäteautoa 20:stä, mikä on valtakunnallista kärkitasoa. Syksyllä kolonnaan saatiin yksi auto lisää, mikä laski toiminnan hiilijalanjälkeä entisestään.

– Tarkat päästöt selviävät tämän vuoden aikana, kun teemme uuden hiililaskennan vuoden 2024 luvuista.

Junan vaunun näköinen vihreä rakennus, jonka vieressä on korkeampi piippu. Sää on harmaa, on talvi.
Vanhalle loppusijoitusalueelle päätyi aikoinaan kaikki jäte, myös biojäte. Kun biohajoava jäte hajoaa vuosikymmenten aikana hapettomassa tilassa, syntyy ilmakehälle haitallista kaatopaikkakaasua. Kaatopaikkakaasu ohjataan Mustankorkealla biokaasulaitokselle, jossa sitä käytetään reaktoreiden lämmittämiseen.

Kuluvan lämmityskauden aikana hiilidioksidipäästöjä lasketaan myös kaatopaikkakaasuja hyödyntämällä. Jätekeskuksen vanhalla loppusijoitusalueella syntyy kaatopaikkakaasua, jolla voidaan lämmittää biokaasulaitoksen reaktoreita ja sinne ohjattavaa biojätettä.

– Kaatopaikkakaasulinja valmistui keväällä 2024, joten tänä talvena se vähentää ensimmäisen kerran lämmityspolttoöljyn tarvetta laitoksella. Myös kaikki tuotettu biokaasu pystytään nyt ohjaamaan liikennepolttoainekäyttöön.

Kaatopaikkakaasu on metaania, jota syntyy, kun eloperäinen jäte hajoaa mätänemällä hapettomissa olosuhteissa kaatopaikan sisällä.

”Kestävän polttoaineen kriteerit on Mustankorkealla helppo täyttää, koska tuotamme biokaasua paikallisista biojätteistä.”

Esko Martikainen, toimitusjohtaja

Biokaasun tuotanto on yhä varmempaa

Martikaisen mukaan biokaasun tuotanto oli koko vuoden ajan vakaata, ja huoltokatkot pysyivät lyhyinä, vain muutamissa tunneissa kerrallaan.

– Toimintavarman tuotannon ansiosta pystyimme laskemaan hintoja lokakuussa 1,59 euroon kilolta.

Aiemmin hinta oli 1,70 euroa kilolta. Hinta on voimassa toistaiseksi ja vastaa bensiinin hinnoissa 1,02 euroa litralta.

Kustannussäästöjä on haettu yrittämällä kuivata biokaasulaitoksessa syntyvää mädätettä. Kuiva mädäte veisi vähemmän tilaa ja tarvitsisi vähemmän tukiainetta kompostointilaitoksella, joka on prosessin seuraava vaihe. Martikaisen mukaan ideasta on toistaiseksi luovuttu.

– Kustannussäästö olisi ollut epävarma. Kuivatuslaitteiston toimiminen vaatisi suuria uudelleenjärjestelyjä, runsaasti vettä ja kalliita saostuskemikaaleja.

”Biokaasulaitoksen toimintavarmuus pysyi koko vuoden ajan erinomaisena, ja huoltokatkot olivat lyhyitä.”

Esko Martikainen, toimitusjohtaja

Miltä biokaasun tulevaisuus näyttää?

Martikaisen mukaan biokaasumarkkinan ennustaminen on vaikeaa. Biokaasua käyttävä henkilöautoliikenne hiipuu vähitellen, mutta jäteautot tulevat käyttämään biokaasua vielä vuosia.

– Siksi Mustankorkean biokaasun tuotannossa ei nähdä dramaattista pudotusta lähivuosina, mutta muutoksiin aletaan jo varautua.

Biokaasulle etsitään uusia käyttömahdollisuuksia esimerkiksi teollisuudesta.

– Lisäksi voimme alkaa tutkia, voisiko biokaasua kuljettaa kaasukonteilla nesteytettäväksi, Martikainen pohtii.

”Biokaasua käyttävä henkilöautoliikenne hiipuu vähitellen, mutta jäteautot tulevat käyttämään biokaasua vielä vuosia.”

Esko Martikainen, toimitusjohtaja

Hyvällä huolenpidolla biokaasulaitos rullaa luotettavasti

Mustankorkean biokaasulaitoksen laitospäällikkö Timo Kauton mukaan vuosi 2024 oli biokaasun tuotannossa tasaisin tähän asti.

– Seppälänkankaan biokaasuasema saatiin pidettyä hyvin auki, ja myös varsinainen biokaasulaitos toimi moitteetta. Mitään tavallisesta poikkeavaa ei tullut vastaan.

Kuvassa biokaasulaitoksen työntekijä tarkistaa laitteistoa.
Timo Kautto toimii Mustakorkean biokaasulaitoksen laitospäällikkönä.

Biokaasulaitoksen huolto oli omalla väellä aikaisempaa napakammin hallinnassa, koska Kautto sai vuonna 2023 pätevyyden toimia vastuuhenkilönä laiterikkotapauksissa. Huolto- ja korjaustyöt tehdään pääasiassa oman henkilöstön voimin ennakoivasti ja kunnossapito-ohjelman mukaan.

– Huolto rullaa sujuvasti, ja olemme pystyneet paikkaamaan omalla porukalla myös alihankkijaketjuun yllättäen syntynyttä resurssivajetta.

Kautto antaa toimintavarmuudesta kiitosta myös asukkaille. Asukkaat ovat luopuneet hänestä hienosti suurien biojätepussien käytöstä, mikä on näkynyt myönteisesti laitoksen ajamisessa.

– Isot pussit kietoutuivat kaikkien pyörivien akselien ympärille ja aiheuttivat laiterikkoja.

Henkilöstö tuntee kaasulaitoksen riskit

Biokaasulaitosta pyöritetään 4,5 hengen voimin, koska yksi työntekijä on yhteinen kompostointilaitoksen kanssa. Vuosi 2024 oli tärkeä merkkipaalu, koska nyt kaikki laitoshenkilöt ovat käyneet maakaasun käytönvalvojan kurssin.

– Se antaa henkilökunnalle erikoisosaamista esimerkiksi kaasulaitoksen toimintaan liittyvistä riskeistä, Kautto sanoo.

Tasaisesti rullaava biokaasulaitos vaatii jatkuvaa huolenpitoa. Aamu- ja iltavuoron lisäksi joku on varalla myös öisin. Varallaolija vastaa laitokselta tuleviin hälytyksiin sekä poikkeuksiin koko jätekeskuksella. Työ vaatii muutenkin joustavaa asennetta.

– Kaikkia ongelmia ei voi etukäteen ennustaa, joten joskus tavallinen työpäivä venyy tai töihin tarvitsee tulla eri aikaan kuin normaalisti.

Kaksi miestä istuu monitoreiden edessä. Toinen katsoo hymyillen kameraan, toinen katsoo toisaalle. Takana näkyy lisää näyttöjä.
Biokaasulaitoksella jokaisen työntekijän on hallittava valvomo- ja kunnossapitotyöt. Puolet ajasta jokainen valvoo ja ohjaa prosesseja ikkunan läpi tai tietokoneen näytöltä, ja puolet työajasta vietetään jätetilassa huolto- ja kunnossapitotöissä.

Jokaisen työntekijän on hallittava biokaasulaitoksella yhtä varmasti valvomo- ja kunnossapitotyöt. Puolet ajasta jokainen valvoo ja ohjaa prosesseja ikkunan läpi tai tietokoneen näytöltä, ja puolet työajasta vietetään jätetilassa huolto- ja kunnossapitotöissä.

– Kaikki kuluvat osat, kuten laakerit, ketjut ja hihnat, vaativat tarkkailua, joten vähintään liikumme joka päivä laitoksessa tarkistamassa paikkoja, Kautto kuvailee biokaasulaitoksen arkea.

Joko saat tekstiviestin biokaasun käyttökatkoista?

  1. Lähetä tekstiviesti BIOKAASU numeroon 18232.
  2. Saat tiedon tankkausasemien huolto- ja käyttökatkoista.
  3. Palvelu on ilmainen!