“Biokaasuautoilun voi perustella yhtä hyvin ilmastoystävällisyydellä kuin Excelilläkin”
Biologi Heikki Helle on yksi Mustankorkean biokaasuaseman vakiotankkaajista, jolla on jo lähes kuuden vuoden kokemus kaasuautoilusta.
Biokaasuautoilu on luonnonsuojelijan valinta
Kun jyväskyläläinen Heikki Helle hankki itselleen biokaasuauton, päätökselle oli jo olemassa tukeva pohja.
– Olen koulutukseltani biologi, luonnon monimuotoisuusalan sekatyöläinen. Biokaasuasiat olivat minulle tuttuja ympäristötieteiden opintojen kautta: jo silloin 20 vuotta sitten puhuttiin biokaasusta. Jyvässeudulla oli myös jo alan pioneeritoimintaa, Helle muistelee.
– Koska olen jonkinmoinen luonnonsuojelija, ympäristö- ja ilmastoasiat vaikuttivat ilman muuta päätökseeni. Kun autonvaihto sitten alkoi olla ajankohtainen, biokaasuauton hankkiminen oli varteenotettava vaihtoehto. Nykyinen työni on hyvin koulutuspainoitteista, joten liikun paljon pitkin maakuntia, ja lisäksi ajokilometrejä tulee lintuharrastukseni takia.
Miksi biojäte kannattaa lajitella? Lue miten valmistamme bioroskiksen ruuan tähteistä biokaasua ja multaa. Jyvässeudun sekajätteen roskapusseista löytyy biojätettä yhä reilu 20 prosenttia. Jos tämäkin määrä saataisiin oikeaan jäteastiaan, voisimme saada yhä enemmän raaka-ainetta, joka hyödynnetään paikallisesti.
Helle ei unohtanut Exceliäkään autohankinnan suunnittelussa, ja myös se puolsi biokaasuautoilun järkevyyttä.
– Numeroiden pyörittely osoitti, että biokaasuauto on kustannuksiltaan edullisempi kuin dieselauto, jolla ajoin sitä ennen. Bensaan verrattuna kaasuautoilu tulee jopa puolet halvemmaksi, Helle arvioi.
Aivan tavallista autoilua, mutta hiilineutraalisti
Nyt Helteellä on biokaasuajoa takanaan pian kuusi vuotta ja hän on ollut valintaansa ehdottoman tyytyväinen.
– Aluksi tankkausverkosto ei vielä ollut niin tiivis kuin nyt, vaikka Jyväskylä olikin jo silloin tässä asiassa edelläkävijä. Sittemmin tankkauspisteitä on tullut paljon lisää, Helle kertoo.
– Olen suositellut useille tuttavillekin biokaasuautoilua, ja moni heistä on siihen vaihtanutkin. Kun kaasutankkausasema on päivittäisen ajoreitin varrella, kaasuauto on erittäin järkevä vaihtoehto – ja Jyväskylässä tankkausasema sattuu aina matkan varrelle. Itselläni on viiden kilometrin matka Mustankorkealle ja ajan sinne varta vastenkin. Kannatan mielelläni paikallista toimijaa, Helle jatkaa.
Mustankorkean palveluista biokaasuautoilijoille Helteellä on erittäin positiiviset kokemukset.
– Kun on käynnistelty uutta toimintaa, on tietysti aluksi ollut erilaisia lastentauteja, mutta Mustankorkea palvelee aina luotettavasti. Tiedotus tankkauslaitteiden toiminnasta on hyvää ja sen ansiosta pysyy kärryillä, miltä asemilta kaasua milloinkin on saatavilla. Jätekeskuksen tankkausasemalta kaasua saa aina.
Helle on todennut, että autoilu itsessään on aivan samanlaista, oli polttoaineena sitten mikä vain.
– Samoja autoja biokaasuautot ovat kuin bensiini- ja dieselautotkin, mutta niihin ei vain tarvitse tankata fossiilia. Minulle paras puoli kaasuautoilussa on hiilineutraalius: käyttövoima otetaan oman kylän biojätteistä. Kun vaihtoehtona olisi kompostoida ne ja päästää kaasut taivaalle, on paljon parempi käyttää ne polttoaineena, Helle toteaa.
Biokaasuautot pitävät pintansa sähköautojen suosiosta huolimatta
Vaikka sähköautot ovat nousseet yhdeksi vaihtoehdoksi perinteisten polttomoottoriautojen rinnalle, Helteen mukaan biokaasuauton valinta on edelleen monessa tilanteessa perusteltua.
– Sähköauton hankkiminen ei ole taloudellisesti mahdollista kaikille, eikä omassa pihassa välttämättä ole latausmahdollisuutta. Kannattaa laskeskella omia ajokilometrejään ja miettiä, mikä olisi itselle edullisinta. Varsin usein se kallistuu kaasuauton puolelle, Helle sanoo ja lisää:
– Itselleni biokaasuautoilu on kuitenkin ennen kaikkea ilmastoystävällinen ratkaisu ja olisin valmis maksamaan siitä korkeampaakin hintaa.
Helle uskoo biokaasuautoilun tulevaisuuteen sähköautojen suosiosta huolimatta.
– Biokaasuautoilu tulee varmasti olemaan siirtymäkauden vaihtoehtona yksityisautoilussa vielä vuosia tai vuosikymmeniä. Minulla on kova luotto siihen, että kyllä tässä vielä 20 vuotta ajellaan kaasuautoilla. Vaikka tulevaisuudessa sähköautot lisääntyvät, tässä vaiheessa tämä on järkevä vaihtoehto. Raskaassa liikenteessä biokaasuautoilulla tulee varmasti olemaan tärkeä rooli myös jatkossa, sillä niihin ei ole toistaiseksi saatavilla riittävän hyviä sähköisiä sovelluksia.
– Itse ajelen luottavaisin mielin kaasuautolla, ja hyvin todennäköisesti seuraavakin autoni tulee olemaan kaasuauto, Helle lopettaa.