Kuvassa on Jurvanen Oy:n jakeluauto, joka toimii biokaasulla.

Biokaasua käytetään yhä useammin polttoaineena kuljetusalalla. Jurvanen Oy on loistava esimerkki nykyaikaisesta yrityksestä, joka näkee biokaasun hyödyt sekä ympäristölle että omalle liiketoiminnalle.

Jurvanen siirtyy biokaasuun auto kerrallaan

Jurvanen Oy on perheyritys, joka on erikoistunut kuljetus- ja kuriiripalveluihin Keski-Suomen ja Pohjanmaan alueella. Yritys tunnetaan vankasta kokemuksesta, positiivisesta asenteesta ja nykyaikaisesta kalustosta, johon kuuluu monenkokoisia ajoneuvoja pakettiautoista yhdistelmäajoneuvoihin. 

Ensimmäinen biokaasulla toimiva kuorma-auto Jurvaselle hankittiin puolitoista vuotta sitten valtion maksamaa hankintatukea hyödyntäen.  

“Tärkein syy siirtyä biokaasuun oli meille se, että halusimme olla ensimmäisten joukossa mukana vihreässä siirtymässä. Silloin tähän ei vielä ollut vaatimuksia asiakkaiden puolelta, mutta tilanne on menossa koko ajan enemmän siihen suuntaan – nyt panostuksia vihreisiin arvoihin jo vaaditaankin”, kertoo Jurvanen Oy:n yrittäjä ja kuljetuspäällikkö Antti Jurvanen

Biokaasuauton lisäksi yrityksellä on tällä hetkellä yksi nesteytetyllä kaasulla toimiva yhdistelmäajoneuvo. Myös lisäinvestointeja on tiedossa.

“Ensi vuoden puolella meille tulee ainakin yksi tai kaksi lisää kumpaakin, ja jatkossa kaikki uudet autot on tarkoitus hankkia aina biokaasuautoina”, Jurvanen sanoo. 

Asiakkaat arvostavat biokaasun käyttöä

Jurvanen on huomannut, että biokaasu polttoaineena on tänä päivänä kuljetusyritykselle tärkeä kilpailuetu erityisesti suurempien asiakkaiden kohdalla. Myös Jurvanen Oy toimii alihankkijana isoille organisaatioille, kuten Keskolle ja Postille. 

“Kyllä biokaasun käyttö on hyvin arvostettua ja isot talot katsovat sen eduksi kuljetuskumppanin valinnassa. Biokaasu on meille monessa tilanteessa myyntivaltti, jonka ansiosta meidän kanssa ollaan kiinnostuneita tekemään yhteistyötä”, Jurvanen kertoo.

Kuljetusyrityksen arkeen biokaasulla ajaminen ei ole tuonut sen ihmeempää muutosta verrattuna bensa- ja dieselajoon, vaan kaikki sujuu niin kuin ennenkin.

“Ei muutos näy arjessa millään tavalla – samalla lailla biokaasulla pääsee kuin muillakin polttoaineilla. Kustannuksetkin ovat kokonaisuudessaan aika samoissa, kun otetaan huomioon auton hankinta ja polttoainekulut. Ero on vain siinä, että biokaasu on puhdas polttoaine.” 

Antti Jurvanen, toimitusjohtaja

Kaasukäyttöisten autojen positiivisena puolena Jurvanen nostaa vielä esille sen, että käyntiääni on dieselautoja hiljaisempi. Biokaasulla toimiviin ajoneuvoihin ei myöskään tarvitse käyttää AdBlueta pakokaasujen typen oksidipäästöjen alentamiseen, kun polttoaine on jo luonnostaan päästötöntä.

Vaikka biokaasu on yleistymässä raskaassa liikenteessä, Jurvanen on toisaalta huomannut sen vieläkin aiheuttavan monissa ihmetystä, mutta positiivisella tavalla. 

“Eivät kaikki vielä tajuakaan, että biokaasuautoja on olemassa. Autoa on haluttu joskus näytillekin. Yllättävän paljon biokaasuautoja kuitenkin jo rupeaa olemaan ja ne kiinnostavat ihmisiä koko ajan enemmän”, Jurvanen sanoo.

Biokaasu on tullut kuljetusalalle jäädäkseen

Jurvanen näkee, että biokaasu on ehdottomasti tulevaisuutta kuljetusalalla ja uskaltaa suositella sitä muillekin. 

“Hyviä kamppeita meidänkin kuljettajamme ovat todenneet biokaasuautojen olevan – yhtä toimintavarmoja kuin tavallisetkin autot. Eroa ei huomaa muusta kuin erilaisesta tankista”, nauraa Jurvanen. 

“Varmasti biokaasun käytöstä tulee alallamme koko ajan yleisempää. Ihan raskaimmissa ajoneuvoissa biokaasu ei vielä toistaiseksi ole ollut paras vaihtoehto, mutta tässäkin ollaan jo lähellä”, Jurvanen arvioi.