Ammattijärjestäjä auttaa kodin tavara-ahdistuksessa
Kodin tavarakaaos voi pahimmillaan viedä ihmiseltä tarmon ja toimintakyvyn. Kenenkään ei kuitenkaan tarvitse sinnitellä tavarahaasteiden keskellä yksin, sillä avuksi voi pyytää ammattijärjestäjän.
Valkoinen katumaasturi kaartaa Kuokkalanpellolla sijaitsevan rivitaloyhtiön pihaan. Ammattijärjestäjät Mari Alanko ja Heidi Poikolainen hyppäävät autosta. Kaksikko suuntaa askeleensa pihan perällä sijaitsevalle asunnolle.
Jos kaksikon ammattinimike ei soita päässäsi yhtäkään kelloa, ei hätää. Ammattikunta nimittäin on varsin uusi ja useimmille suomalaisille tuntematon, vaikka televisiossa pyörinyt Kaaoksen kesyttäjät -sarja onkin tehnyt sen osalle kansaa hippusen aiempaa tutummaksi.
Wikipedia tietää kertoa, että ammattijärjestäjä on järjestämisen asiantuntija, joka auttaa kodin, toimiston ja varastojen järjestämisessä sekä ajankäytön hallinnassa. Hän auttaa asiakkaitaan luopumaan turhasta tavarasta ja luomaan systemaattisesti edeten loogisen järjestyksen kotiin. Ammattijärjestäjän kotona tekemästä työstä voi saada kotitalousvähennyksen kotisiivouksen tapaan.
Suomen Ammattijärjestäjät ry:n mukaan Suomessa on tällä hetkellä reilu 300 koulutettua ammattijärjestäjää. Yhdistykseen kuuluvia järjestäjiä voi etsiä yhdistyksen verkkosivuilla julkaistusta rekisteristä paikkakuntakohtaisesti. Monet ammattijärjestäjistä toimivat oman yrityksensä kautta. Näin myös Tila Haltuun toiminimeä pyörittävä Mari ja Keinuma Oy:n kipparina toimiva Heidi. Molemmat ovat suorittaneet ammattijärjestäjäkoulutuksen.
– Monesti siivoojan ja ammattijärjestäjän roolit sekoitetaan. Siivooja lähtökohtaisesti poistaa lian ja pölyt pinnoilta. Me ammattijärjestäjät taas pyrimme auttamaan asiakkaitamme tavaramäärän vähentämisessä ja saamaan jäljelle jäävät tavarat toimivampaan järjestykseen, Heidi kertoo.
Kotihäpeän vuoksi yhteydenotto vaikeaa
Rivitaloasunnon ovikello kilahtaa ja perheenäiti Kirsi-Mari Hietala rientää avaamaan oven.
Hän ei ole Marin ja Heidin varsinainen asiakas, vaan lupautui kotinsa esittelijäksi Kulku-lehden tekemien kyselyjen perusteella. Kotihäpeän takia useimmat ammattijärjestäjien asiakkaat pitävät ovensa tiukasti säpissä medialta. Häpeän vuoksi yhteydenotto ammattijärjestäjäänkin voi olla vaikeaa.
– Monien asiakkaidemme elämäntilanne voi olla haastava, ja tavaraa on hamstrattu kotiin isot määrät tai sitä on kertynyt ajan saatossa huomaamatta. Asiakas saattaa pelätä leimautumista, kun hän joutuu pyytämään avuksi ammattijärjestäjän. Emme kuitenkaan mene kenenkään kotiin arvostelemaan vaan auttamaan. Meihin voi ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä. Kotihäpeästä ei todellakaan kenenkään tarvitse kärsiä, Mari painottaa.
“Asiakas saattaa pelätä leimautumista, kun hän joutuu pyytämään avuksi ammattijärjestäjän. Emme kuitenkaan mene kenenkään kotiin arvostelemaan vaan auttamaan.”
Mari Alanko, ammattijärjestäjä
Ihan ongelmatonta tavara-arki ei ole Hietaloillakaan. Vaikka Kirsi-Mari on huolehtinut kotinsa tavarajärjestyksestä mallikelpoisesti, tuottaa kolmelapsisen perheen vaatepaljous hänelle harmaita hiuksia. Perheen lapsille on kertynyt roppakaupalla käyttökelpoista vaatetta muun muassa kirppislöytöinä ja tutuilta saatuina lahjoituksina.
– Meillä on selvänä haasteena lasten nopeasti karttuva vaate- ja kenkäparikirjo. Lapset ovat kasvaneet monista vaatteista jo ulos, mutta en ole raaskinut samassa tahdissa niistä luopua. Tähän kyllä kaipaisi ammattilaisilta apua, Kirsi-Mari huoahtaa.
Vaatekaappi, varasto vai koko huusholli?
Heidin ja Marin mielestä Hietaloiden perheen haaste käy ammattijärjestäjän työsaraksi siinä missä isomman sotkun armoilla olevat huushollitkin.
–Ammattijärjestäjään voi hyvin olla yhteydessä, vaikka kodin kaaos ei olisikaan vielä hallitsematon. Jos kodin toiminnallisuudessa on puutteita, ammattijärjestäjän avusta on hyötyä. Voimme hyvin ratkoa asiakkaidemme kanssa yksittäisiä haasteita, kuten kodin vaatesäilytyksen tai varaston järjestyksen haasteita. Pienet ongelmat yleensä myös ratkeavat nopeasti, kun niihin saa ulkopuolisen ammattilaisen näkökulman, Heidi sanoo.
Ammattijärjestäjiltä alkaa sadella konkreettisia vinkkejä lapsiperheen vaatehärdellin ratkaisemiseen. Parivaljakko suosittelee Kirsi-Marille lastenvaatteiden ja kenkien esikarsintaa. Myyntiin ja lahjoitukseen lähtevät tuotteet niputetaan omiin pinoihinsa, ja pinot asetellaan säilytettävistä vaatteista erilleen poisvientiä odottelemaan. Jos joukossa on puhtaita, mutta rikkinäisiä vaatteita, voi ne toimittaa Mustankorkean poistotekstiilikierrätykseen. Risaisille alusvaatteille ja sukille oikea paikka on kuitenkin sekajäteroskis.
Näin vähennät jätettä: harkitse hankinnat huolella, keksi tavaroille uusia käyttötapoja, lahjoita tai myy itsellesi ylimääräinen ja lajittele jätteet huolella.
Säilytettävät sisävaatteet kannattaa taitella pystyviikkaamalla tiiviiksi paketeiksi ja asettaa ne peräkkäin sopivankokoiseen laatikkoon. Näin ne vievät mahdollisimman vähän tilaa ja ovat helposti löydettävissä. Järjestyksen ylläpitämistä voi helpottaa nimikoimalla tavaroiden sijoituspaikat.
– Kuvat auttavat perheen pienimpiä palauttamaan tavarat oikeille paikoilleen, mutta usein he oppivat tunnistamaan myös pelkät sanatkin. Koreja ja laatikoita käyttämällä paljon tavaraa saadaan mahtumaan pieneen tilaan, Heidi opastaa.
Muistot voivat estää esineistä luopumista
Vaatteet alkavat jakautua säilytettävien, lahjoitettavien ja myytävien pinoihin. Kirsi-Marin ei ole helppoa tehdä päätöksiä lähtevistä vaatteista. Niihin liittyy niin paljon rakkaita muistoja. Onneksi joitakin pieniksi jääneitä vaatekappaleita voi sentään säästää.
– Vauvanvaatteista on kaikista vaikeinta luopua. Jossain näkemässäni tv-ohjelmassa vauvanvaatteista tehtiin torkkupeitto, Kirsi-Mari pohtii ääneen ja katsoo haikeana vaatepinoa.
– Vanhoista vaatteista voi toki askarrella monenmoista, erilaisia käyttöesineitäkin, jos kädentaitoja löytyy. Kaikesta ei toki tarvitse luopua. Oleellista on, että kotia saa tyhjennettyä riittävästi. Näin tärkeille tavaroille on sopivasti tilaa ja ne pääsevät arvoisilleen paikoille, Heidi kannustaa.
Vaatteiden karsimisesta voimaantuneena Kirsi-Mari ottaa puheeksi keittiön maustehyllyn kroonistuneen sekamelskan. Heidi ja Mari muistuttavat laatikkojen soveltuvan myös keittiökaappien järjestämiseen.
– Maustepussit kannattaa järjestellä nimien mukaan aakkosjärjestykseen. Napakassa laatikossa ne eivät kaatuile ja ovat helposti löydettävissä. Laatikoihin voi pakata myös keittiön yläkaappien tavaroita. Kun tavaroita tarvitaan, ne on laatikoissa helppo nostaa kaapista, Mari vinkkaa.
Tavaraongelma ratkaistiin isommalla asunnolla
Marin ja Heidin matka ammattimaisen järjestämisen maailmaan on kulkenut omakohtaisen tavara-ahdistuksen kautta. Varhaiskasvatuksen opettajana toimineella Heidillä oli aikaisemmin tapana ostella uutta tavaraa kotiin, mutta karsimisen kulttuuria hänellä ei ollut. Tavaravuori kasvoi, ja ongelma ratkaistiin muuttamalla perheen tavarat isompaan asuntoon.
Seinä tuli lopulta vastaan, kun ison omakotitalon tilatkaan eivät riittäneet tavaramäärän säilyttämiseen. Heidi ryhtyi tavaroiden karsintaan ja teki radikaalin kulutustaparemontin. Nyt koko perheen elo on muuttunut ekologisempaan suuntaan.
“Tavaravuori kasvoi, ja ongelma ratkaistiin muuttamalla perheen tavarat isompaan asuntoon. Seinä tuli lopulta vastaan, kun ison omakotitalon tilatkaan eivät riittäneet tavaramäärän säilyttämiseen.”
Heidi Poikolainen, ammattijärjestäjä
Osa-aikaisesti sairaanhoitajana ja kätilönä työskentelevän Marin elämä puolestaan mullistui kodissa havaitun homevaurion myötä.
– Jouduimme hävittämään kotoa paljon homeen saastuttamaa tavaraa. Tilanne oli aluksi vaikea, mutta kodin tyhjentymistä seurasi helpotus. Päätin lähteä opiskelemaan ammattijärjestäjäksi, sillä halusin tuottaa saman helpotuksen tunteen myös muille, Mari kertoo.
Luottamus ja kuunteleminen korostuvat
Ammattijärjestäjä aloittaa työnsä asiakkaan tilanteen kartoittamisella. Sen pohjalta tehdään suullinen tai kirjallinen suunnitelma, jossa määritellään ratkaisu asiakkaan yksilölliseen pulmaan.
– Yleensä lähdetään järjestelemään jotakin tiettyä tilaa. Monesti asiakas haluaa lähteä laajentamaan järjestelyprojektia, kun hommassa on päästy vauhtiin. Tarvittaessa autamme asiakasta myös karsittavien tavaroiden kuljetuksessa kierrätettäväksi ja lahjoitettavaksi, Mari sanoo.
Ammattijärjestäjän työssä korostuvat luottamuksellisuus ja asiakkaan kuuntelemisen taito. Järjestäjä neuvoo ja sparraa, mutta ei tee päätöksiä asiakkaan puolesta.
– Uuden järjestyksen pitää helpottaa asiakkaan arkea. Me ammattijärjestäjät voimme tuoda tekemiseen ulkopuolisen näkökulman ja hyviä vinkkejä, mutta asiakas tietää parhaiten millaiset ratkaisut voisivat toimia hänen kotonaan. Asiakkaan aktiivinen rooli muutosprosessin suunnittelussa ja toteutuksessa onkin erittäin tärkeä. Jos uusi järjestys ei vastaa asiakkaan tarpeisiin, koti ei pysy kauaa siistinä, Mari painottaa.
Neljä vaihetta kodin järjestämiseen:
1. Rajaa käsiteltävä kohde. Aloita itsellesi helpoista kategorioista: niitä voivat olla esimerkiksi sukat, alusvaatteet, kosmetiikka tai keittiön kuiva-aineet. Jätä muistot ja muut tunteita sisältävät tavarat viimeiseksi.
2. Karsi rikkinäiset, turhat ja käyttämättömäksi jääneet tavarat.
3. Määritä oma paikka jokaiselle tavaralle
- Huomioi tavaroiden käyttötarkoitus ja -paikka.
- Laita saman kategorian tavarat samaan paikkaan.
- Nimikoi tavaroiden paikat esimerkiksi tarrakirjoittimella.
- Aseta usein käytetyt tavarat paraatipaikalle ja harvemmin käytetyt ylähyllylle tai varastoon.
4. Palauta tavarat käytön jälkeen omalle paikalleen. Luo itsellesi toimivat palauttamisen rutiinit (palauta tavarat heti ja osallista koko perhe tavaroiden palauttamiseen paikoilleen).