Kaasun tankkaus perustuu paine-eroon aseman korkeapainesäiliössä ja auton tankissa. Korkeapainesäiliön ollessa täynnä on kaasun paine säiliössä noin 250 baria. Usein tankkaustahti asemalla on niin vilkas, että tehokkainkaan kompressori ei ehdi nostaa paineita tankkausten välillä tarpeeksi.
– Esimerkiksi jäteauton tankatessa kaasun paine korkeapainesäiliössä putoaa arviolta noin 20-30 baria. Tällöin henkilöautoasiakas ei välttämättä saa heti raskaan kaluston jälkeen täyttä tankillista, kertoo Mustankorkean toimitusjohtaja Esko Martikainen.
Heinäkuussa jätekeskuksen biokaasuasemalla kävi noin 5 000 tankkaajaa, mikä tarkoittaa noin 161 tankkaajaa päivässä ja vuorokauden tunneille tasaisesti jaettuna seitsemää tankkaajaa tunnissa.
– Meiltä on usein toivottu jätekeskukselle lisää tankkauspisteitä henkilöautoilijoille. Valitettavasti se ei kuitenkaan ratkaise asiakkaiden kokemia haasteita. Vaikka tankkauspistooleja olisi useampia, tulee kaasu kuitenkin samasta säiliöstä ja paineistetaan samassa paikassa. Tällöin useampi tankkauspistooli aiheuttaisi itse asiassa vain paineen putoamisen kerralla nopeammin. Kaasukompressori ei pysty reagoimaan tarpeeksi tehokkaasti tällaiseen paineen laskuun, selittää Martikainen.