Mies aloittamassa biokaasuauton tankkaamista

Täältä löydät ajankohtaiset uutiset biokaasusta, biokaasulaitoksen toiminnasta ja saatavuudesta. Listasimme sinulle myös usein kysyttyjä kysymyksiä.

Kuvassa on Jurvanen Oy:n jakeluauto, joka toimii biokaasulla.
Kokemuksia biokaasuautoilusta
19.11.2024

Biokaasu on kuljetusyritykselle kilpailuetu

Biokaasua käytetään yhä useammin polttoaineena kuljetusalalla. Jurvanen Oy on loistava esimerkki nykyaikaisesta yrityksestä, joka näkee biokaasun hyödyt sekä…
Biokaasuauto on pysähtyneenä Mustankorkean jätekeskuksen tankkausasemalla. Myös pakettiautossa on biokaasun keltaiset tarrat. Sää on melko harmaa ja sateinen.
Biokaasuautoilija
08.10.2024

Biokaasun hinta laski 1,59 euroon kilolta

Tankkausaseman ylhäällä on b-kirjain ja takana näkyy punainen Citymarketin pylväs. Tankkaamasta on lähtenyt punainen auto.
Kuvassa on vihreää ruohoa, joka viittaa biokaasun tuottamiseen.
Nainen maksaa ostoksia automaatilla, takana näkyy infokoppi.

Tilaa maksuton tekstaripalvelu käyttökatkoista

Lähetä tekstiviesti BIOKAASU numeroon 18232.

Tiedotamme tekstiviestillä tankkausasemien huolto- ja käyttökatkoista.

Jos haluat peruuttaa tekstaripalvelun, lähetä viesti BIOKAASU LOPETA numeroon 18232.

Viimeisimmät tekstiviestit

  • 16.11.2024 09.46
    Hei! Seppälän tankkausasema on jälleen auki. Tervetuloa tankkaamaan!
  • 15.11.2024 19.08
    Hei, valitettavasti joudumme sulkemaan Seppälän tankkausaseman suuresta kaasun kysynnästä johtuen.
  • 14.11.2024 08.20
    Hei! Mustankorkean jätekeskuksen tankkausasema on jälleen auki. Tervetuloa tankkaamaan!

Usein kysytyt kysymykset

Miksi Mustankorkea ei nosta biokaasun tuotantokapasiteettia tai investoi kaasun tuotannon kasvattamiseen?

Mustankorkea on ensisijaisesti kuntalaisten jäteyhtiö, ja paikallinen biokaasu syntyy kuntalaisilta ja kaupoista kerätystä biojätteestä. Laitoksen biokaasutuotanto on suoraan riippuvainen kunnissa syntyvän ja kierrätettävän biojätteen määrästä.

– Valitettavasti raaka-ainetta (eli biojätettä) ei ole saatavilla riittävästi, jotta tämän hetken kasvaneeseen kysyntään voitaisiin vastata, kertoo Mustankorkean toimitusjohtaja Esko Martikainen.

Vuosittain Mustankorkealle tulee noin 13 000–14 000 tonnia biojätettä. Kaikki kerätty biojäte jalostetaan liikenteen käyttöön biokaasuksi. Vuonna 2021 Mustankorkealla tuotettiin tammi-heinäkuussa 395 000 kiloa jalostettua biokaasua. Tänä vuonna vastaava luku on noin 450 000 kiloa. Biokaasua on tähän mennessä tuotettu siis noin 15 % enemmän kuin viime vuonna. Biokaasun kysyntä on kuitenkin kasvanut sitäkin vauhdikkaammin, mikä näkyy kaasuautoilijoille harmillisesti jonoina tankkausasemalla sekä biokaasun jakeluhaasteina. Nykyisillä biojätemäärillä tuotantokapasiteettia ei kuitenkaan voida enää kasvattaa.

Laskennallisesti Mustankorkean biokaasu riittää vuositasolla noin 800 henkilöautolle, kun puhutaan autosta, jolla ajetaan vuositasolla noin 20 000 kilometriä ja jonka keskimääräinen kulutus on 5 kg/100 km. Kaasuautoja Mustankorkean toiminta-alueella Keski-Suomessa on noin 900 kappaletta (luku sisältää sekä henkilöautot että raskaat ajoneuvot), joten pelkästään Mustankorkealla tuotettu liikennebiokaasu ei riitä alueen kaikille autoilijoille. Mustankorkean biokaasulla kulkee myös huomattava määrä raskasta liikennettä, joiden keskikulutus on noin 30 kg/100 km.

Mistä haasteet biokaasun jakelussa johtuvat?

Biokaasun kysyntä on kasvanut kiivaasti koko Suomessa. Kysynnän nopeaan kasvuun ovat vaikuttaneet ensisijaisesti bensan, dieselin ja maakaasun hinnan nousu. Kaasuautoilijat ovat siirtyneet tankkaamaan pääsääntöisesti biokaasua maakaasun sijaan, mikä aiheuttaa haasteita biokaasun riittävyydessä.

Mustankorkealla on neuvoteltu myös biokaasun ostamisesta muilta biokaasulaitoksilta, tavoitteena tasata biokaasun kulutushuippuja. Liikennebiokaasun menekki on kuitenkin kasvussa ympäri Suomen, minkä vuoksi muilla biokaasun tuottajilla jää ylijäämäkaasua yhä harvemmin myytäväksi.

Miksi Seppälän biokaasuasema on usein kiinni?

Jätekeskuksen tankkausasemalle biokaasu siirtyy suoraan putkia pitkin, kun taas Seppälään kaasu viedään siirtokonteilla. Kysynnän ollessa voimakasta ehditään kaikki kaasu myydä jätekeskuksella, jolloin siirtokontteihin ei yksinkertaisesti riitä kaasua Seppälään vietäväksi.

Kun Seppälän asema silloin tällöin saadaan auki, kurvaa moni kaasuautoilija sinne aseman keskeisen sijainnin vuoksi. Seppälään siirretty kontillinen kaasua myydäänkin loppuun parhaimmillaan tunneissa.

Miten Mustankorkealla panostetaan biokaasun tuotantoon, laitteiden toimintaan ja tankkauksen sujuvuuteen?

Biokaasulaitos on hyvin vaativa toimintaympäristö, jossa laitteet vaativat jatkuvaa ylläpitoa, huoltoa ja päivittämistä. Prosessissa käytetyt laitteet, kuten kuljettimet ja murskaimet, kuluvat voimakkaasti syövyttävän ja happaman materiaalin vuoksi. Kaikki huolto- ja korjaustoimenpiteet pyritään tekemään aina biokaasutuotannon ehdoilla niin, ettei merkittäviä katkoja synny.

Viimeisimpänä Mustankorkean jätekeskuksen asemalla uusittiin kompressori, joka lisää biokaasun tuotannon toimintavarmuutta. Uusi kompressori on jonkin verran edeltäjäänsä tehokkaampi, minkä ansiosta kaasua pystytään paineistamaan nyt entistä nopeammin. Jo aiemmin asemilla on uusittu sekä maksupäätteet että tankkauspistoolit.

Biokaasun tuotantoa myös optimoidaan jatkuvasti. Laitoksen toiminnan kannalta avainasemassa on esimerkiksi biojätteen keskeytyksetön syöttö reaktoreihin. Kerätyn biojätteen määrä vaihtelee merkittävästi päivästä ja viikosta toiseen, minkä vuoksi saapuvan jätteen määrää seurataan tarkasti. Näin pyritään varmistamaan, että reaktoreihin saadaan virtaamaan biojätettä tasaisesti ja vältytään notkahduksilta biokaasun tuotannossa.

Miksi Mustankorkean biokaasuasemilta ei saa aina tankattua täyttä tankillista?

Kaasun tankkaus perustuu paine-eroon aseman korkeapainesäiliössä ja auton tankissa. Korkeapainesäiliön ollessa täynnä on kaasun paine säiliössä noin 250 baria. Usein tankkaustahti asemalla on niin vilkas, että tehokkainkaan kompressori ei ehdi nostaa paineita tankkausten välillä tarpeeksi.

– Esimerkiksi jäteauton tankatessa kaasun paine korkeapainesäiliössä putoaa arviolta noin 20-30 baria. Tällöin henkilöautoasiakas ei välttämättä saa heti raskaan kaluston jälkeen täyttä tankillista, kertoo Mustankorkean toimitusjohtaja Esko Martikainen. 

Heinäkuussa jätekeskuksen biokaasuasemalla kävi noin 5 000 tankkaajaa, mikä tarkoittaa noin 161 tankkaajaa päivässä ja vuorokauden tunneille tasaisesti jaettuna seitsemää tankkaajaa tunnissa.

– Meiltä on usein toivottu jätekeskukselle lisää tankkauspisteitä henkilöautoilijoille. Valitettavasti se ei kuitenkaan ratkaise asiakkaiden kokemia haasteita. Vaikka tankkauspistooleja olisi useampia, tulee kaasu kuitenkin samasta säiliöstä ja paineistetaan samassa paikassa. Tällöin useampi tankkauspistooli aiheuttaisi itse asiassa vain paineen putoamisen kerralla nopeammin. Kaasukompressori ei pysty reagoimaan tarpeeksi tehokkaasti tällaiseen paineen laskuun, selittää Martikainen.