Ajankohtaista

Sähköpotkulaudat voivat tuoda taloyhtiölle lisäkustannuksia

Sähköpotkulautojen eli skuuttien lisääntyminen keskustoissa tuo haasteita myös jätteiden keräykselle. Pahimmillaan jätekatoksen eteen pysäköidyt skuutit voivat estää jäteastioiden tyhjennyksen ja aiheuttaa taloyhtiölle lisäkustannuksia.

Skuutit ovat näppärä tapa liikkua, kunhan niitä käytetään oikein. Ne täytyy muistaa parkkeerata asiallisesti aivan kuten polkupyörätkin.

04.

elokuu

2022

04.08.

Päivi Peltola

viestinnän asiantuntija

Lojuuko jätekatoksen edessä skuutteja? Jäteauton kuljettaja tyhjentää työvuoronsa aikana 300-500 jäteastiaa, eikä aikaa ole kuin minuutin verran per astia.

”Jäteastioiden tyhjennysreitit ja aikataulut on suunniteltu hyvin tarkkaan. Jos jossain kohteessa aikaa käytetään skuuttien siirtelyyn, se voi kostautua myöhästymisinä vielä seuraavana päivänäkin”, kertoo Mustankorkean logistiikkapäällikkö Antti Anhava.

Jätehuoltomääräysten mukaan jäteastioille tulisi olla esteetön ja turvallinen pääsy. Jäteautolla tulee päästä vähintään 10 metrin etäisyydelle käsin siirrettävistä, pyörällisistä jäteastioista. Mikäli jäteastia on sijoitettu päättyvän ajoväylän varteen, on jäteautolle oltava kääntömahdollisuus jäteastioiden läheisyydessä.

Jäteastialle oltava esteetön pääsy

Jos jäteauton kuljettaja ei pääse skuuttien tai muiden esteiden vuoksi tyhjentämään jäteastiaa, kyseessä on hukkakäynti, josta tulee asukkaille lasku. Tällöin puhutaan hukkanoudosta, minkä voi aiheuttaa myös jätekatoksen eteen pysäköity auto, peräkärry tai esimerkiksi talvella hiekoittamaton piha.

”Jos jäteauto ei pääse kulkuväylälle jätetyn esteen takia edes taloyhtiön pihaan, ei siitä tule taloyhtiölle maksua. Mutta silloin jäteastiat jäävät tyhjentämättä ja uutta noutoa voi joutua hetken odottamaan”, kertoo asiakaspalveluesimies Leena Hattunen.

Hukkanoutoja 20-100 päivittäin

Hukkanoutoja tulee Jyväskylän, Laukaan, Muuramen ja Toivakan alueella päivittäin 20-100 kappaletta. Vielä skuuteista aiheutuvat hukkanoudot ovat yksittäisiä, mutta ongelma on kasvava.

”Esimerkiksi Yläkaupungin yön aikaan jätteiden tyhjennykset eivät onnistuneet pariin päivään, koska edessä oli noin 40 skuuttia”, kerrotaan Mustankorkean kuljetustiimistä.

Aikataulut optimoitu tarkkaan

Usein törmää inhimilliseen ajatukseen siitä, että äkkiähän kuljettaja siirtää skuutit pois roskisten edestä. Jätekuljetukset on kuitenkin suunniteltu ja kilpailutettu tarkkaan, jotta kustannukset pysyvät kurissa. Se hyödyttää myös asukkaan lompakkoa, kun hinnat ovat kilpailukykyisiä.

”Kuljettajan ajankäytön ja työn kuormittavuuden kannalta kuljettajan on tärkeää päästä jäteastioille. Hänen tehtävänsä ei valitettavasti ole raivata tai siivota jätepisteen edustaa – siihen aikataulu on liian tiukka”, Hattunen kertoo.

Yksi skuuttien huolimattomaan parkkeeraamiseen vaikuttava asia saattaa olla, että skuutit ovat vuokrattavia. Harva jättää omaa polkupyöräänsä minne sattuu, mutta vuokravälineitä ei kohdella välttämättä yhtä huolellisesti.

”Taloyhtiön asukkaatkin voivat itse edistää jätekuljetusten onnistumista siirtämällä huomatessaan skuutit pois jätekatosten edestä. Huoltomiehet eivät ikävä kyllä aina ennätä paikalle”, Anhava rohkaisee.

 

Voit lukea lisää skuuteista Ylen artikkelista tai jätekuljetusten optimoinnista ja suunnittelusta Kulku-lehdestämme.

 

04.

elokuu

2022

Päivi Peltola

viestinnän asiantuntija